نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 95
امر، به سبقت گرفتن
در خيرات مىكند، و اين گر چه به حسب ظاهر تناقض است، زيرا اگر سعادت و شقاوت
اشخاص حتمى و قهرى است ديگر معنا ندارد كه امر به سبقت در خيرات كند، و ليكن با
كمى دقت معلوم خواهد شد كه مىخواهد بفرمايد براى هر يك از شما سرنوشت معينى از
بهشت و دوزخ و سعادت و شقاوت هست، و ممكن نيست كسى راهى غير از اين دو راه داشته
باشد پس در خيرات سبقت گيريد، باشد كه از اهل سعادت و بهشت شويد، نه از اهل دوزخ و
شقاوت.
و همچنين
مفاد آيه مورد بحث اين است كه: شما همانطورى كه در ابتداى خلقت به قضاى
پروردگار دو جور و دو دسته خلق شديد در آخرت نيز به دو فريق به سوى خدا بازگشت
خواهيد كرد، پس در كارهايتان ميانهروى كنيد و خود را براى خدا خالص سازيد باشد كه
از فريق هدايت يافتگان باشيد نه از آنان كه ضلالتشان حتمى شده است .
احتمال سوم
اينكه جمله(كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ) كلامى تازه و غير
مربوط به ما قبل باشد، و در عين تازه بودنش اشاره به دعوت به قسط و اخلاصى كه از
سياق استفاده مىشد نيز داشته باشد.
و اما جمله(إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ)- اين جمله علت
ضلالتى را كه جمله(حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلالَةُ) براى آنان
اثبات مىنمود تعليل مىكند، و از آن استفاده مىشود كه گويا ضلالت و خسرانى كه از
مصدر قضاى الهى در حق ايشان صادر شده مشروط به ولايت شيطان بوده است.
آيه(كُتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ ...)[1] و همچنين آيه(وَ قَيَّضْنا لَهُمْ قُرَناءَ فَزَيَّنُوا لَهُمْ ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما
خَلْفَهُمْ وَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ فِي أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ
مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنَّهُمْ كانُوا خاسِرِينَ)[2] نيز آن را افاده
مىكند.
[اگر انسان
به جايى برسد كه باطل را حق بپندارد، اميدى به رستگارى و هدايت يافتن او نيست]
(وَ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ) اين جمله نسبت به
جمله قبل به منزله عطف تفسير است، و معناى تحقق ضلالت و لزوم آن را تفسير نموده
مىفهماند انسان وقتى به راه باطل افتاد و از حق دور شد مادامى كه اعتراف به باطل
بودن آن داشته و حق را از ياد نبرده اميد برگشتن به حق در او هست، و اما اگر كارش
بجايى رسيد كه به حق بودن باطل ايمان پيدا كرد و معتقد
[2] و براى ايشان قرينهايى برانگيختيم كه آنچه را در پيش و پشت
سر دارند براى ايشان بيارايند و گفتار خداوند كه با آن گفتار امتهاى جنى و انسى
قبل از ايشان را هلاك نمود در حق ايشان هم محقق شد زيرا ايشان زيانكار بودند. سوره
حم سجده آيه 25
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 95