نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 361
عظمت بوده، و عظماء
در اين مقام هميشه از خود و اطرافيان خود دم مىزنند، و مىگويند: ما چنين
كرديم و ما چنان كرديم به خلاف آخر كلام كه مقام، مقام اظهار عنايت خاصه
نسبت به مخاطب و يا نسبت به خطاب است و در چنين مقامى بايد به صيغه افراد (قال)
تعبير كرد، و لذا مىبينيم در آيات مورد بحث و در موارد ديگرى كه مناجات انبياء و
اولياء (ع) نقل شده، آنجا كه دعاهاى نوح و ابراهيم (ع) آمده و آنجا كه دعاى موسى
(ع) در شب طور بازگو شده و آنجا كه ادعيه ساير صالحين و استجابت دعاهايشان به ميان
آمده همه جا لحن كلام آنان لحن متكلم وحده است، كه با مقام مناجات و اظهار كوچكى
تناسب دارد، و هيچ جا از اين لحن عدول نشده است مگر براى فهماندن نكته زائدى.
و اما
التفاتى كه در جمله(وَ الَّذِينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ) بكار رفته و
با اينكه سياق كلام در اول آيه سياق متكلم وحده بوده و مىفرمود: پس من به
زودى مىنويسم رحمت خود را ... در آخر فرموده: و كسانى كه به آيات ما
ايمان مىآورند ، ظاهرا نكتهاش اين باشد كه بخواهد اين آيه را با آيه بعدى
كه خود يك نوع بيانى است براى جمله و كسانى كه ... متصل سازد، زيرا
آيه بعدى بطورى كه بعدا نيز اشاره خواهيم كرد به منزله جمله معترضهاى است كه از
نتيجه بحث گريز مىزند و سياق آن از سياق آيه مورد بحث يعنى خطاب مشافهى ميان موسى
و خداى تعالى خارج است، و از آن آيه به بعد به سياق اصلى كلام يعنى سياق تكلم با
غير برگشت مىشود.
پس اينكه
فرمود:(وَ الَّذِينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ) و
نفرمود: و الذين هم بآياتى يؤمنون براى اين است كه به نحو لطيفى آيات
بعدى را با آيات قبل از آيه مورد بحث متصل سازد و اين از عجائب سياقات قرآنى است-
دقت بفرماييد كه جاى دقت است-.
راغب در مفردات
گفته است: اصر به معناى گره زدن و حبس كردن به قهر است، گفته
مىشود: أصرته فهو ماصور يعنى زندانى كردم او را و او فعلا زندانى
است، كلمه ماصر و ماصر - به فتح صاد و كسر آن- به معنى زندان كشتى است،
در قرآن هم كه مىفرمايد:(وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ) معنايش اين
است كه خداوند چيزهايى را كه مانع ايشان از خيرات و رسيدن به صواب مىشود از آنان
بردارد، و در آنجا كه مىفرمايد:(وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا
إِصْراً) نيز به همين معنا است، گر چه بعضىها گفتهاند معنايش ثقل و سنگينى
است، و ليكن
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 361