نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 257
[تفسير و شرح آيه
شريفه:(تِلْكَ الْقُرى نَقُصُّ
عَلَيْكَ ...)]
(تِلْكَ الْقُرى نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها ...) آيه(وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ) و يكى دو آيه بعد از
آن، داستان سابق الذكر را خلاصه مىكند، و اين دومين بار است كه داستان مزبور
خلاصهگيرى مىشود.
فرق بين
تلخيص اول و اين تلخيص اين است كه تلخيص اول داستان را از نظر كارهايى كه خداوند
در حق ايشان انجام داده بود، در اخذ به باساء و ضراء و
تبديل سيئه به حسنه و اخذ ناگهانى و بدون اطلاع ايشان
خلاصهگيرى مىكرد، و تلخيص دوم داستان را از نظر حالى كه خود ايشان در برابر دعوت
الهى داشتند خلاصهگيرى نموده و مىفرمايد: پيغمبرانشان با معجزات و دلائل روشن
آمدند، و ليكن ايشان ايمان نياوردند، و چون قبلا پيغمبران خود را تكذيب كرده بودند
ديگر نمىتوانستند ايمان بياورند، و اين همان مهر نهادن بر دلها است.
(فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ)- از ظاهر آيه چنين
بر مىآيد كه كلمه بما متعلق به جمله ليؤمنوا است، و بنا
بر اينكه چنين باشد، حرف ما موصوله خواهد بود. جمله(
فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ) و هرگز ايمان
نمىآوردند به چيزى كه قبلا تكذيبش كرده بودند [1]
هم كه همين مضمون را افاده مىكند مؤيد موصوله بودن لفظ ما است. براى
اينكه اين معنا در آيه مذكور روشنتر به چشم مىخورد، چون كه دارد:(بِما كَذَّبُوا بِهِ) و ضمير ها در به
دليل روشنى است بر اينكه لفظ ما موصوله است، بنا بر اين برگشت معناى
آيه به اين مىشود كه: ايشان تكذيب كردند آنچه را كه بار اول به آن دعوت شدند، و
در بار دوم هم كه از راه نبوت دعوت شدند ايمان نياوردند.
و نيز ظاهر
جمله(فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا) مؤيد آن است، براى
اينكه اين سنخ تركيب و جملهبندى دلالت دارد بر اينكه ايشان قبلا هم آمادگى
نداشتند، مثلا وقتى مىگوييم: ما كنت لآتى فلانا يا مىگوييم:
ما كنت لا كرم فلانا و قد فعل كذا معنايش اين است كه من هرگز حاضر نيستم به
ديدن فلانى بيايم، و نمىتوانم خود را آماده و حاضر كنم كه از او احترام به عمل
آورم با آن كارهايى كه كرد. در قرآن كريم هم كه مىفرمايد:(ما كانَ
اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ
الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ)[2] معنايش اين
است كه خداوند حاضر نبوده و نيست كه مؤمنان را بر اين حال كه شمائيد بگذارد، تا
آنكه پليد را از پاك جدا