نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 202
را؟ حضرت فرمود: خداى
عز و جل عرش و آسمانها و زمين و آنچه را كه در آنها و در ميان آنها است حمل
مىكند، هم چنان كه در قرآنش فرموده:(إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولا وَ لَئِنْ زالَتا
إِنْ أَمْسَكَهُما مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كانَ حَلِيماً
غَفُوراً)[1].
جاثليق
پرسيد: پس مرا خبر ده از معناى آيه(وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ
فَوْقَهُمْ يَوْمَئِذٍ ثَمانِيَةٌ) و با اينكه فرمودى خداى تعالى عرش و
آسمانها و زمين را حمل مىكند چطور در اين آيه مىفرمايد: آن روز عرش پروردگارت را
هشت نفر حمل مىكنند؟ حضرت فرمود: خداى تعالى عرش را از چهار نور آفريده، يكى نور
سرخ كه از آن نور، هر رنگ سرخى، سرخ شده است، دوم نور سبز كه از آن هر رنگ سبزى،
سبز شده است، سوم نور زرد كه هر رنگ زردى از آن نور زرد شده است، چهارم نور سفيد
كه هر سفيدى از آن سفيد شده.
منظور از عرش
آن علمى است كه خداوند به حاملين عرش داده، و آن نورى است از نور عظمتش، پس به
عظمت و نورش دلهاى مؤمنين را بينا كرده، و به عظمت و نورش نادانها دشمنش مىدارند،
و به عظمت و نورش همه موجودات در آسمان و زمين در صدد جستجوى راهى به سوى او
هستند، و براى يافتن آن راه دست به كارهاى مختلف زده و اديان گوناگونى را به وجود
مىآورند، سپس همه موجودات محمولهايى هستند كه خداوند آنها را به نور و عظمت و
قدرتش حمل مىكند، و خود آنها قادر بر تحصيل ضرر و نفع و مرگ و زندگى و بعث خود
نيستند. آرى، هر چيزى محمول خدا است، و خداوند تبارك و تعالى است كه آسمانها و
زمين را از زائل شدن نگهداشته و به آن دو احاطه دارد، او است حيات و نور هر چيزى(سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِيراً).
جاثليق گفت:
پس مرا خبر ده از اينكه خداى تعالى كجا است؟ امير المؤمنين فرمود:
او اينجا و
آنجا و در پايين و در بالا و محيط به ما و با ما هست، هم چنان كه خود فرموده:(ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا
هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أَدْنى مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ
أَيْنَ ما كانُوا)[2] و نيز
فرموده:(وَ إِنْ تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ
السِّرَّ وَ أَخْفى)[3] و نيز
[1] خدا آسمانها و زمين را نگه مىدارد كه زائل نشوند و اگر زائل
شوند جز او هيچكس آنها را نگه نمىدارد، او همواره بردبار و آمرزگار است. سوره
فاطر آيه 41
[2] هيچ رازى بين سه نفر نيست مگر اينكه خدا چهارمين ايشان است و
نه پنج نفر مگر آنكه خداوند ششمين ايشان است و نه كمتر از اين و نه بيشتر از اينها
هست مگر آنكه خداوند همراهشان است، هر كجا باشند. سوره مجادله آيه 7
[3] و اگر به آواز بلند حرف بزنيد او( مىشنود) او نهان و
نهانتر را هم مىداند. سوره طه آيه 7
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 202