نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 76
آيهايست كه متضمن حكم مورد بحث است، حكمى كه
جمله (ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ)- آنچه از
پروردگارت بتو نازل شده اشاره به آن دارد، كما اينكه در آيه حج، مخالفين
خصوص حج را كافر خوانده و فرموده:(وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ
غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ)[1] نه كفرى
كه به معناى استكبار از اصل دين و از اقرار به شهادتين است، زيرا كفر به اين معنا
با مورد آيه مناسبت ندارد، مگر اينكه كسى بگويد مراد از(ما
أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ) مجموع دين و قرآن است، كه ما سابقا
جوابش را داده و اين حرف را نپذيرفتيم، و بنا بر اين مراد از هدايت هم هدايت به
راه راست نيست، بلكه مراد هدايت به مقاصد شوم آنها است، و معنايش اين است كه
خداوند ابزار كار و اسباب موفقيت آنان را در دسترسشان قرار نمىدهد، نظير اين آيه
كه مىفرمايد:(إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ
الْفاسِقِينَ)[2] و اين
آيه:(وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ)[3] كه معلوم است مراد
از هدايت در اين دو آيه هدايت به فسق و ظلم است، و ما سابقا در جلد دوم اين كتاب
راجع به اين هدايت بحث كرديم.
پس معناى آيه
اينست كه خداوند آنها را مطلق العنان نمىگذارد تا هر لطمه كه بخواهند به دين و به
كلمه حق وارد آورده و نورى را كه از جانب خود نازل كرده خاموش كنند، چون بطور كلى
كفار و ظالمين و فاسقين از شومى و بدى كه دارند همواره در پى تغيير سنت خداوند، و
مىخواهند سنتى را كه بين خلق خدا جارى است و مسير اسبابى را كه يكى پس از ديگرى
در راه تحصيل مسببات در جريانند عوض كرده اسبابى را كه همه اسباب هدايت و فضيلتند
و بين آنها و اينكه نام گناه بر آنها اطلاق شود فرسنگها فاصله است، آلوده كرده و
بسوى مقاصد باطل و فاسد خود منحرف كنند، آرى آنان اينطور مىخواهند و ليكن قدرت و
شوكتشان كه آن را هم خدا ارزانيشان داشته خداوند را زبون و عاجز نمىكند، هر چند
مساعىشان آنان را احيانا و در چند قدم كوتاه پيشرفت دهد و در نتيجه، كارشان سامان
يابد و به مقاصد پليد خود نائل شوند و ليكن اين استعلا و استقامت كارهايشان جز
براى مدت كوتاهى دوام نيافته و بالآخره تباه خواهد شد، بلكه خداوند آنان را در
چاهى كه براى مسلمين كنده بودند در خواهد انداخت، آرى(وَ لا
يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ)[4].
[1] و كسى كه كفر ورزيد( بداند) كه محققا خداوند بى نياز از همه
عالميان است. سوره آل عمران آيه 97.