نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 66
مثابه عمود ديناند، و بعضى به اين درجه نيستند،
مانند دعا در وقت ديدن هلال، كما اينكه در محرمات هم اين تفاوت ديده مىشود، و همه
در يك مرتبه از مفسده نيستند. مثلا يكى زناى محصنه است و يكى نگاه بنامحرم، و اين
هر دو حرام است ليكن آن كجا و اين كجا، پس نمىتوان گفت اگر كسى مثلا دعاى در وقت
ديدن ماه نو را نخواند (و لو همه عبادتهاى واجبه را انجام داده باشد) و يا به
نامحرم نگاه كند (و لو از تمامى محرمات ديگر پرهيز كرده باشد) هيچيك از احكام
اسلام را امتثال نكرده. بنا بر اين ترس رسول اللَّه را نمىتوان توجيه كرد، زيرا
مخالفت يك يك احكام چيزى نيست كه رسول اللَّه 6 از آن بترسد، و خداوند هم او را
به نگهدارى از شر آن مخالفتها وعده دهد، بنا بر اين جاى ترديد نيست كه اين حكم
حكمى است كه حائز كمال اهميت است بحدى كه جا دارد رسول اللَّه 6 از مخالفت مردم
با آن انديشناك باشد و خداوند هم با وعده خود وى را دلگرم و مطمئن سازد، حكمى است
كه در اهميت به درجهايست كه تبليغ نشدنش تبليغ نشدن همه احكام دين است، و اهمال
در آن اهمال در همه آنها است، حكمى است كه دين با نبود آن جسدى است بدون روح كه نه
دوامى دارد و نه حس و حركت و خاصيتى.
[اين تكليف
تكليفى بوده حائز كمال اهميت و رسول اللَّه 6 در ابلاغ آن از ناحيه مسلمين
انديشناك بوده است نه از ناحيه كفار و مشركين]
و اين مطلب
بخوبى از آيه استفاده مىشود، و آيه كشف مىكند آن حكم، حكمى است كه مايه تماميت
دين و استقرار آنست، حكمى است كه انتظار مىرود مردم عليه آن قيام كنند، و در
نتيجه و رق را برگردانيده و آنچه را كه رسول اللَّه 6 از بنيان دين بنا كرده
منهدم و متلاشى سازند، و نيز كشف مىكند از اينكه رسول اللَّه 6 هم اين معنا را
تفرس مىكرده و از آن انديشناك بوده، و لذا در انتظار فرصتى مناسب و محيطى آرام،
امروز و فردا مىكرده كه بتواند مطلب را به عموم مسلمين ابلاغ كند و مسلمين هم آن
را بپذيرند.
و در چنين
موقعى اين آيه نازل شده است، و دستور فورى و اكيد به تبليغ آن حكم داده است.
و بايد دانست
كه اين انتظار از ناحيه مشركين و بتپرستان عرب و ساير كفار نمىرفته، بلكه از
ناحيه مسلمين بوده زيرا دگرگون ساختن اوضاع و خنثى كردن زحمات رسول خدا 6 وقتى
از ناحيه كفار متصور است كه دعوت اسلامى منتشر نشده باشد، اما پس از انتشار اگر
انقلابى فرض شود جز بدست مسلمين تصور ندارد، و كارشكنىها و صحنه سازيهايى كه از
طرف كفار تصور دارد همان افتراءاتى است كه قرآن كريم از اول بعثت تا كنون از آنان
نقل كرده، كه گاهى ديوانهاش خوانده مىگفتند:(مُعَلَّمٌ
مَجْنُونٌ)[1] و گاهى
[1] او جن زده ايست كه از همان جن الهام مىگيرد. سوره دخان آيه
9.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 66