نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 40
بنا بر اين، معناى آيه اين مىشود كه آيا شما در
خردهگيرى از ما جز اين كه چرا ما مؤمن گشته و مانند بيشتر شما فاسق نشديم دليل
ديگرى داريد؟! و چه بسا گفتهاند كه لام تعليل در جمله(وَ أَنَّ أَكْثَرَكُمْ فاسِقُونَ) در تقدير است، و معناى آيه اينست: آيا
اين خردهگيرىهاى شما جز بعلت اينست كه شما بيشترتان فاسقيد و فسق شما، شما را بر
اين عمل وا ميدارد؟![1] و اين
جمله كه مىفرمايد: ما ايمان آوردهايم به خدا و به آنچه كه به ما نازل كرده و به
آنچه كه قبلا فرستاده، در حقيقت به منزله اينست كه بفرمايد: ما ايمان آورديم به
خدا و آنچه به ما نازل كرده و آنچه به شما قبلا فرستاده بود. چون كتابى كه قبل از
قرآن فرستاده همان انجيل و توراتى است كه اينها پيروان آنند. و در اينكه نفرمود:
آنچه به شما فرستاده، تعريض به مخاطبين است. در حقيقت مىخواهد بفهماند كه شما
دستورات الهى خود را هم عمل نكرديد و به آنچه كه با خدا عهد كرده بوديد وفا نكرديد
و پر واضح است كه يهود و نصارايى كه به كتاب آسمانى خود عمل نكند يهود و نصارا
نيست و مىتوان گفت كه انجيل و تورات به آنان نازل نشده و آنان اهل تورات و انجيل
نيستند.
پس در خطاب
به آنان مىتوان گفت: انجيل و توراتى كه خداوند قبلا فرستاده بود، و فشرده معناى
آيه اينست كه: ما در كتابهاى آسمانى بين اين كتاب و آن كتاب فرق نمىگذاريم و به
هر آنچه كه خداوند به پيغمبرانش نازل كرده و همچنين به همه پيغمبران ايمان داريم و
مانند شما نيستيم كه بين فرستادگان خداوند فرق قايل مىشويد، شما همان كسانى هستيد
كه مىگوييد:(نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ) يعنى
پارهاى را مىپذيريم و پاره ديگر را قبول نداريم، بعضى از پيغمبران را مىپذيريم
و بعضى را نمىپذيريم و نيز مىگفتيد به آنچه اول روز به مسلمانها نازل شده ايمان
بياوريد و به آنچه آخر روز نازل شده كافر شويد و خدا در معرفى آنان مىفرمايد:
[2] بدرستى كسانى كه به خدا و فرستادگانش كفر مىورزند و
مىخواهند بين خدا و فرستادگانش در ايمان فرق بگذارند همان كسانى كه مىگويند به
بعضى ايمان داريم و به بعضى كافريم و مىخواهند بين ايمان به همه و كفر به همه
راهى بين بين براى خود اتخاذ كنند اينان حقا كافرند و ما براى كفار عذابى خوار
كننده تهيه ديدهايم. سوره نساء آيه 151.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 40