نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 209
احترام كرده و آن را بيت الحرام قرار داده، و به
همين منظور بعضى از ماهها را هم حرام كرده و بوسيله حكم به وجوب حج در آن ماهها،
بين ماههاى حرام و بيت الحرام ارتباط برقرار كرد.
البته در اين
بين امورى را هم كه مناسب با حرمت است مانند هدى و قلائد جعل فرمود، و غرض از همه
اينها اين بود كه كعبه را پايه حيات اجتماعى سعيدى براى مردم قرار دهد، و آن را
قبلهگاه مردم كند، تا در نماز، دل و روى خود را متوجه آن كنند و اموات خود و
ذبيحههاى خود را بسوى آن توجه دهند، و در هر حال احترامش نمايند و در نتيجه جمعيت
واحدهاى را تشكيل داده و جمعشان جمع و دينشان زنده و پايدار گردد، از اقطار مختلف
گيتى و نقاط دور در آنجا گرد هم آيند و همه قسم طريق عبادت را پيموده و منافعى را
كه خصوص اين قسم عبادت براى آنان دارد به چشم خود ديده استيفا كنند، و نيز اهل
عالم بشنيدن اسم آن و به گفتگوى از آن و رفته رفته نزديك شدن و ديدن آن و توجه بسوى
آن هدايت شوند. خداى تعالى قريب به اين وجه را در آيه(إِنَّ
أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً
لِلْعالَمِينَ)[1] ذكر فرموده
و ما قبلا در جلد سوم عربى، اين كتاب در تفسير آن مطالبى كه براى روشن شدن ذهن
خواننده مؤثر است گذرانديم، و نظير آن كلام در معناى قيام در شهر الحرام مىآيد،
چه شهر حرام نيز مايه قوام مردم است، و خداوند در آن ايام جنگ را تحريم نموده و
جان و مال و عرض آنان را از دستبرد دشمن ايمن كرده، و در نتيجه به آنها فرصتى داده
تا امور خود را اصلاح كنند، شهر حرام در حقيقت منزلگاه مسافر را مىماند كه در آن
به استراحت و رفع تعب و رنج و سفر مىپردازند. و كوتاه سخن بيت الحرام و شهر
الحرام و هر چه كه متعلق است به آن مانند هدى و قلائد از جهت باعث بودن بر قوام
معاد و معاش مردم منافعى است كه شمردن اشخاصى را كه از جزئيات ثابت و غير ثابت آن
منتفع شده و مىشوند هر متفكرى را به شگفت درمىآورد، و اين حقيقت را بعد از چند
آيه در بيان نهى از صيد براى اين منظور تذكر داد كه جوابى باشد از توهمى كه ممكن
است كسى بكند و بگويد: نهى از شكار كردن با اينكه يا اصلا اتفاق نمىافتد و يا
بندرت وقوع مىيابد حكمى است بسيار كم فائده و يا بى فايده، چه تحريم شكار در يك
مكانى از امكنه و در زمانى از زمانها و همچنين سوق دادن هدى جز تقليد از خرافات
امم جاهليت و همجيت چه سودى در بر دارد؟ از اين سؤال جواب داده شده كه اعتبار بيت
الحرام و شهر الحرام و احكامى كه بر آن دو تشريع شده مبنى بر حقيقتى علمى و اساسى
و جدى است، و
[1] بدرستى اولين خانهاى كه براى مردم بنا نهاده شد هر آينه
خانهايست كه در مكه است در حالى كه مبارك و مايه هدايت عالميان است. سوره آل
عمران آيه 96.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 6 صفحه : 209