نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 84
چون از نظر تحت اللفظى ادراك به معناى آن است كه
عقب مانده بدود تا خود را به آن كس كه جلو رفته برساند، و معلوم است كه مرگ كسى از
آن كس عقب نمانده تا خود را به او برساند، پس معناى تحت اللفظى منظور نيست.[1] و همچنين اينكه از لزوم اجر و ثواب
الهى بر خداى تعالى و بعهده گرفتن خداى تعالى كه به آنان پاداش دهد، تعبير فرمود
به اينكه:(فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ) تعبيرى
است كنايهاى (و نكته آن رساتر بودن كنايه است از تصريح) و مىفهماند كه در نزد
خداى عز و جل اجرى است جميل و ثوابى است جزيل، كه بطور حتم و صد در صد بنده مهاجر
آن اجر را دريافت خواهد كرد، و خداى سبحان به الوهيت خود كه هيچ چيزى برايش گران و
ناتوان كننده نيست، پاداش آنان را مىدهد.
آرى، هيچ
چيزى كه او اراده كند، برايش ممتنع نيست، وعده خود را خلف نمىكند.
و اگر كلام
خود را با جمله (وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً) ختم
كرد، براى اين بود كه وعده وفاى به اجر و ثوابى كه داده است را تاكيد مىكند.
[گروهها و
طوائف مختلف از مدعيان ايمان، از لحاظ زندگى در دار الايمان يا دار الشرك و از
لحاظ جهاد يا قعود، و هجرت يا سكون]
خداى عز و جل
در اين آيات مؤمنين را- البته منظور ما از مؤمنين مدعيان ايمان هستند- از جهت
اقامه در شهر ايمان و ماندن در شهر شرك به چند قسم تقسيم نموده و پاداش هر يك از
اين طوائف را به نحوى كه سازگار با حال آنان باشد بيان نموده، تا موعظتى و هشدارى
و سپس ترغيب به هجرتى براى آنان باشد، تا هر چه زودتر و با عزمى جزمتر دار شرك را
ترك نموده، به دار ايمان مهاجرت كنند، و در آنجا اجتماعى تشكيل داده نيروى مجتمع
اسلامى را تقويت نمايند، و نيز ترغيبى باشد به اتحاد و تعاون در احسان و تقوا، و
اعلاى كلمه حق، و برافراشته كردن پرچم توحيد و علوم دينى.
طائفه اول كه
سه قسم هستند: اول مجاهدين فى سبيل اللَّه هستند كه در خانه ايمان قرار دارند، و
با اموال و جان خود در راه خدا جهاد مىكنند.
دوم، قاعدين
هستند كه بدون عذر موجه- و صرفا بخاطر اينكه سربازانى بقدر كفايت وجود دارد- از
رفتن به جهاد خوددارى كردهاند.
سوم، آنهايى
هستند كه با عذر موجه تخلف كردهاند، و خداوند به همه اينها وعده خوب
[1] و اما اينكه چرا فرا رسيدن مرگ را( ادراك الموت) خوانده، وجه
اين استعاره اين است كه كانه مرگ را انسانى فرض كرده كه انسانى ديگر را تعقيب
مىكند، و مىدود تا او را بگيرد و او نيز فرار مىكند تا مرگ به او نرسد.
مترجم .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 84