نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 410
تا آنجا كه مىفرمايد:(وَ ما
مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ
أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ، وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى
عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ
الشَّاكِرِينَ)[1] و نيز
فرموده:(لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ
الْكِتابِ، مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ
اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً)[2].
و در اين آيه
يعنى آيه مورد بحث كه مىفرمايد:(قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُمْ
بِذُنُوبِكُمْ) وجهى ديگر هست، و آن اين است كه مراد از
عذاب ، عذاب اخروى باشد و كلمه يعذبكم به معناى آينده است، نه به
معناى استمرار كه در وجه سابق گفته شد، و از اين باب به اهل كتاب فرموده: پس
چرا خدا در قيامت شما را عذاب مىكند ، كه اهل كتاب خود اعتراف دارند به
اينكه در برابر گناهانشان فى الجمله و تا حدودى مىبينند، اما يهوديان اعتراف
دارند دليلش حكايتى است كه قرآن كريم از سخنان آنان كرده و فرموده يهوديان گفتند:(لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّاماً مَعْدُودَةً)[3]، و اما نصارا اعتراف
دارند دليلش اين است كه هر چند آنها معتقد به فدا هستند، يعنى معتقدند كه عيسى (ع)
با خداى تعالى معاملهاى كرد و آن اين بود كه به دار آويخته شود، و در عوض خداى
تعالى گناهان مسيحيان را بيامرزد و ليكن همين اعتقاد فى نفسه اعتراف به اثبات گناه
و عذاب است چون مىگويند: عذاب كشيدن مسيح و بدار آويخته شدنش به خاطر گناهان امت
نصارا بود، علاوه بر اينكه انجيلهاى آنان گناهانى چون زنا و امثال آن را گناه
مىداند، و كليساها نيز با اينگونه اعمال معامله گناه مىكنند، و به همين جهت در
كليساها جايى را براى آمرزش گناهان اختصاص مىدهند تا گنه كار بدانجا رود، و به
گناه خود اعتراف نموده و از مسئول آن غرفه آمرزش گناه خود را طلب كند، اين هم براى
خود وجهى ديگر است، و ليكن وجه صحيح همان وجه اول است.
[1] شما پنداشتهايد كه به صرف ادعاى مسلمانى و بدون اينكه خداى
تعالى از راه آزمايش مجاهدان و صابران شما را از ديگران متمايز سازد داخل بهشت
مىشويد؟- تا آنجا كه مىفرمايد:- و محمد جز رسالت از ناحيه خداى تعالى سنتى
ندارد، قبل از وى نيز رسولانى بودند و گذشتند، حال آيا اگر او بميرد و يا كشته شود
شما به دوران جاهليت قبلى خود بر مىگرديد؟ كسى كه به عقب برگردد بايد بداند ضررى
به خدا نمىزند، و خدا به زودى شاكران را پاداش خير خواهد داد. سوره آل
عمران، آيه 144 .
[2] به دلخواه شما و دلخواه اهل كتاب و صرف نامگذارىهاى شما
نيست هر كس عمل زشت كند كيفرش را خواهد ديد، و هنگام كيفر ديدن غير از خدا ياورى و
فريادرسى نخواهد داشت. سوره نساء، آيه 123 .
[3] آتش با ما تماس نمىگيرد، مگر چند روزى. سوره بقره،
آيه 80 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 410