نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 219
خود حفظش فرموده باشد و يا زندگى او را حفظ كرده
به نحوى كه با جريانهاى عادى و معمولى نزد ما انسانها منطبق نبوده و اين ماجرا از
ساير ماجراهاى معجزهآسايى كه از خود عيسى (ع) واقع شد و قرآن كريم آنها را حكايت
نموده، مهمتر نمىباشد، از ولادتش از مادرى شوهر نديده و سخن گفتنش با مردم بعد
از چند ساعت به دنيا آمدن عجيبتر نيست اگر براى مرده زنده كردن و ساير معجزات آن
جناب و معجزات ابراهيم و موسى و صالح و ساير انبيا : توجيهى علمى
عادى پيدا شد، براى زنده به آسمان رفتن عيسى نيز پيدا مىشود و هرگز علم عادى
نمىتواند براى اينگونه خوارق عادات توجيه پيدا كند، پس همه اين معجزات مجراى
واحدى دارند و دليل بر وجود و وقوع آنها كتاب خداى عزيز است كه دلالتش بر آن قابل
انكار نيست مگر آنكه مثل بعضى از مردم خود را به زحمت بيندازى و با تاويلهايى
آيات قرآنى را طورى تاويل كنى كه به خيال خودت قانون عليت عمومى استثناء بر ندارد
و خارق عادتى لازم نيايد و ما در جلد اول اين كتاب بحثى مفصل پيرامون مساله معجزه
و خرق عادت ايراد كرديم.
و بعد از همه
اين حرفها آيه بعدى خالى از اشعار و بلكه از دلالت بر اين معنا نيست كه عيسى (ع)
هنوز زنده است و از دنيا نرفته- توجه بفرمائيد-.
[اقوال
مختلف در باره معنى( وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا
لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ) ]
(وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ
يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً) كلمه ان
در اين آيه نافيه و به معناى نيست است و در جمله(مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ) مبتداء حذف شده، تقدير آن احد من اهل
الكتاب است و ضمير در كلمه: به و در كلمه يكون به
عيسى (ع) بر مىگردد و اما ضمير در قبل موته مورد اختلاف واقع شده كه
مرجع آن كجا است.
بعضى از
مفسرين گفتهاند: مرجع آن مبتداء تقديرى يعنى همان كلمه احد است و
معناى آيه اين است كه هر يك يك از اهل كتاب قبل از مردنش به عيسى ايمان مىآورد
يعنى لحظهاى قبل از مردن برايش روشن مىشود كه عيسى رسول خدا و بنده حقيقى او
بوده، چيزى كه هست ايمان آوردن به وى در اين لحظه يعنى در دم جان دادن سودى به حال
او ندارد و عيسى در روز قيامت عليه همه اهل كتاب شهادت خواهد داد چه اينكه به وى
ايمانى سودمند آورده باشند و چه ايمانى بى فائده و يا به عبارت ديگر چه اينكه در
طول زندگى به وى ايمان داشته باشند و چه در دم مرگ ايمان آورده باشند.
مؤيد اين
احتمال اين است كه اگر ضمير در(قَبْلَ مَوْتِهِ) را به احد
تقديرى بر نگردانيم
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 219