نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 5 صفحه : 19
(وَ أَدْخَلْناهُمْ فِي رَحْمَتِنا
إِنَّهُمْ مِنَ الصَّالِحِينَ)[1] و آيات
قرآنى در اين معنا بسيار است.
به جز اينكه
خداى سبحان در كلام مجيدش خاطرنشان مىسازد كه هيچ خلقى از خلائقش بر هيچ هدفى از
اهدافش نمىرسد و به سوى هيچ خيرى از خيراتش راه نمىيابد مگر به تقديرى كه خداى
تعالى برايش مقدر كرده، و مگر از راهى كه او پيش پايش بگذارد، در اين باره
مىخوانيم:(الَّذِي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ
هَدى)[2]،(وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكى مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ
أَبَداً)[3]، با در نظر
گرفتن اين دو آيه و آيات قبل معناى ديگرى براى مساله مورد بحث (يعنى اين كه چگونه
حسنات مستند به خداى تعالى است؟) به دست مىآيد و آن اين است كه انسان داراى هيچ
حسنهاى نمىشود مگر آنكه خداى تعالى به او تمليك كند و او را به آن حسنه برساند،
بنا بر اين حسنات هر چه هست از خداى تعالى است و سيئات از انسانها است و با در نظر
گرفتن اين حقيقت معناى آيه مورد بحث كه مىفرمايد:(ما
أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ
نَفْسِكَ ...) روشن مىگردد.
پس حسنات از
يك نظر از آن خدا است، براى اين كه خالق آنها خدا است و حسنات هر چه باشند مخلوق
او هستند، و از سوى ديگر گفتيم: كه خلقت با حسن، لازم و لا ينفك يكديگر بوده و از
نظر ديگر باز از آن خدا است، چون حسنات خيراتند و خيرات به دست خدا است و غير خداى
تعالى كسى مالك آن نيست مگر آنكه او به وى تمليك كرده باشد.
و هيچ نوع از
انواع سيئات به ساحت قدس او مستند نيست، براى اين كه به آن جهت كه سيئه است خلق
نشده و كار خداى تعالى خلقت و آفريدن است و سيئه به بيانى كه گذشت، خلقت بردار
نيست، چون امرى عدمى است، مثلا اگر انسانى دچار سيئهاى باشد در حقيقت فاقد رحمتى
از طرف خداى تعالى است و اين فقدان هم مستند به اعمال گذشته او است، او كارى كرده
كه نتيجهاش اين شده كه خداى تعالى رحمت خود را نسبت به او امساك نموده است. و
اما سيئة و حسنه به معناى معصيت و اطاعت در سابق يعنى در
تفسير آيه شريفه(إِنَّ اللَّهَ لا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا
...)[4] در جلد اول
اين كتاب گفتيم كه استناد هر دو به خداى
[1] ما آنان را در رحمت خود داخل كرديم چون كه از صالحان
بودند. سوره انبياء، آيه 86 .
[2] موسى گفت: پروردگار ما كسى است كه خلقت هر چيزى را داد و سپس
هدايتش كرد. سوره طه، آيه 50.
[3] و اگر فضل خدا بر شما و رحمتش به شما نبود، تا ابد احدى از
شما موفق به پاكى نمىشد.