نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 657
الامر فارجعوا الى اللَّه و الى الرسول و اولى
الامر منكم و اين چنين نازل شده است، و چگونه مردم را امر مىكند به اطاعت از اولى
الامر و آن گاه تجويز مىكند براى خود اولى الامر اين كه با يكديگر تنازع كنند، پس
اين خطاب به مامورين اولى الامر است، يعنى به مردمى كه بايد امر اولى الامر را
اطاعت كنند، خطاب به آنان است كه مىفرمايد:(أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ).
و در تفسير
عياشى[1] است كه
در روايت ابى بصير از امام باقر (ع) آمده كه فرمود: آيه شريفه:(أَطِيعُوا اللَّهَ ...) در باره على بن ابى طالب (ع) نازل شده، من
عرضه داشتم: مردم مىگويند اگر در باره على (ع) نازل شده چرا نام على و اهل بيتش
در قرآن نيامده؟ امام ابو جعفر (ع) فرمود: به ايشان بگوييد به همان دليل كه خداى
تعالى نماز را در قرآن مجيدش واجب كرده ولى نامى از سه ركعت و چهار ركعت نبرد، تا
آن كه رسول خدا 6 نماز را براى مردم تفسير كرد و به همان دليل كه حج را واجب
كرد، ولى نفرمود: هفت طواف كنيد تا آن كه رسول خدا 6 آن را تفسير فرمود: و
همچنين خداى تعالى آيه:(أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ
أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ) را در باره على و حسن و حسين : نازل
كرد ولى نام آنان را نبرد، اين رسول خدا 6 بود كه فرمود: من كنت مولاه
فهذا على مولاه هر كس كه من به حكم و اطيعوا الرسول مولاى اويم،
على به حكم(أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ) مولاى او است، و نيز
در باره همه اهل بيتش فرمود: اوصيكم بكتاب اللَّه، و اهل بيتى انى سالت
اللَّه ان لا يفرق بينهما حتى يوردهما على الحوض فاعطانى ذلك (من شما را
وصيت مىكنم به كتاب خداى تعالى و اهل بيتم، من از خداى تعالى خواستهام بين آن دو
را جدايى نيندازد، تا هر دو را كنار حوض، به من وارد كند، و خداى تعالى اين
درخواستم را به من داد) و نيز فرمود: پس شما اى مسلمانان به اهل بيت من چيز ياد
ندهيد، كه آنان اعلم از شمايند، اهل بيت من شما را تا قيامت از هيچ در هدايتى
بيرون نمىكنند، و به هيچ در ضلالتى داخل نمىسازند و اگر رسول خدا 6 بيان
نمىكرد كه اولى الامر چه كسانى هستند قطعا آل عباس و آل عقيل و آل فلان ساكت
نمىنشستند، و ادعاى خلافت و اولى الامرى مىكردند، ولى چون خداى تعالى در كتابش
نازل كرده بود، كه(إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ
الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً)[2] همه مىدانستند كه
منظور از اهل بيت على و حسن و حسين و فاطمه :