نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 642
(زعم) در مورد اعتقادى استعمال مىشود كه مطابق
با واقع نيست، چه بسا همين باعث شده بعضى گمان كنند كه اين كلمه به معناى ظن-
پندار- غلط است، و خلاصه غلط بودن و عدم مطابقت با واقع در معناى اين كلمه اعتبار
شده است و حال آن كه اينطور نيست.
و كلمه
(طاغوت) مصدرى است به معناى طغيان مانند كلمات رهبوت و جبروت و ملكوت، كه مصدرند،
و به معناى رهبت و جبر و ملك است، چيزى كه هست بسيار مىشود كه اين كلمه از باب
مبالغه در معناى اسم فاعل استعمال مىشود مثلا گفته مىشود:(وَ
الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ)[1]، (و كسانى
كه كفر مىورزيدند سرپرستانشان طاغوتهايند) و اما معناى اين مصدر يعنى طاغوت و
طغيان معروف است، مثلا مىگويند: (طغى الماء) يعنى آب به خاطر فورانش و يا كثرتش
از ظرف خود تجاوز كرد، و استعمال اين كلمه در مورد انسان در آغاز از باب مجاز
بوده، ولى در اثر كثرت استعمال به حد استعمال حقيقى رسيده است، و طغيان آدمى به
معناى آن است كه از آن طورى كه بايد باشد و از آن حدى كه بايد رعايت كند تجاوز
نمايد، حال چه اين كه آن حد را عقل خود او معلوم كرده باشد، و يا شرع، پس طاغوت
عبارت است از انسان ظالم و جبار متمرد و ياغى از وظايف بندگى خدا، البته تمردى كه
از باب گردنكشى نسبت به خداى تعالى باشد، و آن كسى هم كه طاغوت را عبارت دانسته
از هر معبودى كه غير از خدا پرستيده شود برگشت گفتارش به همين معنايى است كه ما
كرديم.
(بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ ...) اين جمله به
منزله اين است كه فرموده باشد بما انزل اللَّه على رسله ، (يعنى كسانى
كه معتقدند كه بدانچه خدا بر تو و بر رسولان قبل از تو نازل كرده ايمان دارند)، در
اين آيه مىتوانست بفرمايد: انهم آمنوا بك و بالذين من قبلك ، (كسانى
كه معتقدند به تو و پيامبران قبل از تو ايمان دارند)، ولى اين طور نفرمود، بدين
جهت كه گفتار در زمينه برگشت به كتاب خدا و حكم او بود، و با در نظر داشتن اين
نكته روشن مىشود كه مراد از امر در جمله:(وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ
يَكْفُرُوا بِهِ) (با اين كه مامور شدند به اين كه به طاغوت كفر بورزند)
امرى است كه در كتب آسمانى و از طريق وحى بر انبيا يعنى رسول اسلام 6 و انبياى
قبل از آن جناب : نازل شده.
و جمله:(أَ لَمْ تَرَ ...) گفتارى است شبيه به دفع دخل، يعنى پيشگيرى از سؤالى است
كه ممكن بود بشود و كسى بپرسد چرا خداى تعالى فرمود:(أَطِيعُوا
اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ)، در