نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 611
حديثى در تفسير آيه:(أَمْ
يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ) فرمود:
منظور از ناس كه مورد حسد واقع شدهاند ماييم (تا آخر حديث)[1].
مؤلف قدس
سره: و اين معنا از ائمه اهل بيت : به طور استفاضه يعنى با سندهاى
بسيار زياد نقل شده، كه اين سندها در جوامع حديث شيعه از قبيل كافى[2] و تهذيب[3]
و عيون[4] و بصائر[5] و دو تفسير قمى[6]
و عياشى[7] و غيره
آمده است.
و در معناى
اين احاديث از طرق اهل سنت روايتى است كه ابن مغازلى آن را از امام محمد بن على
باقر 8- به طور رفع يعنى اسقاط رجال وسط سند- نقل كرده، كه فرمود: و
اللَّه منظور از ناس ماييم[8].
و روايت
ديگرى است كه الدر المنثور از ابن منذر و طبرانى از طريق عطا از ابن عباس نقل كرده
كه در تفسير آيه:(أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ) گفته: ناس ماييم، نه
عموم مردم[9]، و نيز در
همان كتاب روايت كرده كه كلمه (ناس) به رسول خدا 6 تفسير شده و اين تفسير را از
عكرمه و مجاهد و مقاتل و ابى مالك نقل كرده است و ما در بيان سابق خود گفتيم كه
ظاهر آيه نيز اين است كه مراد از كلمه (ناس) رسول اللَّه 6 است، و اهل بيت آن
جناب ملحق به ايشانند[10].
و در تفسير
عياشى از حمران از امام باقر (ع) روايت كرده كه در تفسير آيه:
(فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهِيمَ الْكِتابَ) فرموده: يعنى نبوت،
و در تفسير كلمه (و الحكمة) فرموده: يعنى فهم و قضا، و در تفسير جمله:(وَ
آتَيْناهُمْ مُلْكاً عَظِيماً) فرمود: يعنى وجوب اطاعتشان بر مردم[11].
مؤلف قدس
سره: مراد آن حضرت از اطاعت همان اطاعتى است كه در ساير احاديث