نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 582
[مراد از(فَلا
يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا)]
(فَلا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا) بعضى از مفسرين گفتهاند كلمه (قليلا)
حال است، و تقدير كلام فلا يؤمنون الا و هم قليل است، يعنى ايمان
نمىآورند مگر در حالى كه اندكند، و اى بسا گفته باشند: كلمه (قليلا) صفتى است
براى موصوفى كه حذف شده، و تقدير كلام فلا يؤمنون الا ايمانا قليلا
است، و اين وجه هم مثل وجه قبلى عيبى ندارد ليكن بايد در آن اضافه شود كه اتصاف
ايمان به صفت اندكى، از قبيل وصف به حال متعلق موصوف است، وقتى مىگوييم (ايمان
نمىآورند مگر ايمانى اندك) معنايش (مگر ايمانى كه مؤمنين به آن ايمان اندكند)
است.
و اما اينكه
بعضى از مفسرين گفتهاند: مراد از اين تعبير ايمان كم و ضعيف در مقابل ايمان كامل
است، و مىخواهد بفرمايد، ايمان قابل اعتنايى نمىآورند، كه بتواند عمل صاحبش را
اصلاح و دل او را تزكيه كند، و عقلش را رقاء بخشد راه درستى نرفته، براى اين كه
ايمان متصف مىشود به ايمان مستقر و ايمان عاريتى، و ايمان كامل و ايمان ناقص، ولى
متصف نمىشود به كم و زياد، هيچ فصيحى در سخن خود ايمان را به دو وصف قلت و كثرت
توصيف نمىكند، تا چه رسد به قرآن كريم كه فصيحترين و بليغترين كلام است.
علاوه بر
اين، مراد از ايمانى كه در آيه شريفه آمده، يا حقيقت ايمانى قلبى است، كه مقابلش
نفاق است، و يا صورت ايمان است كه بسا مىشود از آن تعبير به اسلام مىشود، و جاى
هيچ ترديدى نيست كه در اسلام ايمان به هر دو معنايش معتبر است، و اسلام به آن
اعتنا نموده، و آيات قرآنى هم تصريح دارد بر اعتبار آن، صريحا مىفرمايد:(لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى إِلَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً)[1] علاوه بر اين كه آن
مستثنا منه كه خداى تعالى عده قليلى را از آن استثنا كرده جمله (و ليكن خداى تعالى
به جرم كفرشان لعنتشان كرده) مىباشد، و معلوم است كه در اين استثنا كمترين درجه
ايمان و يا اسلام ظاهرى يعنى حفظ ظاهرى اسلام و گفتن:(سَمِعْنا
وَ أَطَعْنا) كافى است، هر كس اين مقدار اسلام و ايمان از خود نشان بدهد حكم ساير
مسلمانان را دارد، و مانند آنها مشمول لعنت خداى تعالى نيست.
و انگيزهاى
كه اين مفسر را به ارتكاب اين اشتباه واداشته يك توهم غلط است، و آن اين است كه
خيال كرده اثر لعنت خداى تعالى تخلف پذير نيست، وقتى خداى تعالى جمعيتى را لعنت
كرد هيچ فردى از آن جمعيت، ديگر ايمان نخواهد آورد، و فكر كرده قلت در آيه شريفه
[1] به كسانى كه شما با تحيت اسلام يعنى با دادن سلام روبرو
مىشوند، نگوييد تو مؤمن نيستى. سوره نساء آيه 94.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 582