نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 583
صفت ايمان است، و ايمان قليل ايمانى نيست كه قابل
اعتنا باشد.
مفسر نامبرده
اينطور فكر كرده تا جمله:(لَعَنَهُمُ اللَّهُ
بِكُفْرِهِمْ) درست در آيد، و غفلت ورزيده از اين كه اين خطابها و مذمت
و توبيخها و مؤاخذههايى كه در آن است متوجه مجتمعات به عنوان مجتمع است، و نظر
به فرد ندارد، آن كسى كه مشمول اين لعنت و غضب و مؤاخذههاى عمومى ديگر شده است،
مجتمع يهود است بدان جهت كه يك مجتمع است، مجتمعى كه از يهوديت تشكيل شده، كه نه
ايمان مىآورد، و نه روى سعادت و رستگارى را مىبيند، و تا به امروز هم چنين بوده
و تا قيامت هم چنين خواهد بود.
و اما
استثنايى كه در آن شده نسبت به افراد است، و معلوم است كه خارج شدن بعضى از افراد
از يك حكمى حتمى كه روى مجتمع شده منافات ندارد، و آن حكم را نقض نمىكند، و اما
اينكه چه حاجت به اين استثنا بود، با اين كه گفتيم اين مجتمع تا قيامت هم ايمان
نمىآورد، و با اين كه افراد قليلى كه ايمان مىآورند مجتمعى داخل در مجتمعات يهود
نبودند تا با استثناى يك مجتمع از ميان مجتمعات خارج شود؟.
جوابش اين
است كه آرى، همين مؤمنين اندك نيز براى خود مجتمعى هستند، و وقتى فرمود:(فَلا يُؤْمِنُونَ) هر چند كه ايمان را از مجتمع يهود نفى كرده و ليكن در آن
ايمان را از افراد نيز نفى كرده است، و در نتيجه جاى اين توهم بود كه كسى خيال كند
نفى نامبرده شامل تك تك يهود هم مىشود، و آن گاه نتيجه بگيرد كه حتى يك نفر يهودى
هم ايمان نمىآورد، لذا براى دفع اين توهم فرمود: الا قليلا ، و بنا بر
اين، گفتار در آيه مورد بحث نظير گفتار در آيه شريفه زير است:(وَ لَوْ أَنَّا كَتَبْنا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا
مِنْ دِيارِكُمْ ما فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ)[1] كه به زودى تفسير و
ترجمهاش مىآيد.
(يا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ آمِنُوا بِما نَزَّلْنا ...) كلمه
طمس به معناى محو كردن اثرى است كه از چيزى بماند، و كلمه: (وجه) از هر چيزى
آن طرفى است كه رو به روى تو قرار دارد، و برايت ظاهر است، و وجه در انسان سمت جلو
او است، كه براى بيننده ظاهر است، (و چون غالبا به غير از صورت، ساير قسمتهاى جلو
بدن به وسيله لباس پوشيده و غير ظاهر است، لذا غالبا كلمه وجه در انسان به معناى
صورت او مىآيد).
اين كلمه
همان طور كه در امور محسوس استعمال مىشود در امور معنوى نيز استعمال