اگر از
گناهان كبيرهاى كه از آنها نهى شدهايد اجتناب كنيد، ما از بديهاى شما صرفنظر
مىكنيم و به منزلگاهى گرامى داخلتان مىسازيم (31).
بيان آيه
اين آيه بى
ارتباط به ما قبلش نيست، چون در آيات قبل نيز سخن از معاصى رفته بود.
(إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ
سَيِّئاتِكُمْ) كلمه (اجتناب) باب افتعال از ماده (ج- ن- ب) است، و كلمه
(جنب) به معناى پهلوى آدمى است، كه بطور استعاره از آن فعل ساختهاند، به اين
مناسبت كه وقتى انسان چيزى را بخواهد و دوست بدارد، با روى خود و با مقاديم بدن رو
به آن مىرود، و اگر چيزى را دوست نداشته باشد، و بلكه از آن متنفر باشد پهلوى خود
را رو به آن كرده، و سپس از آن دور مىشود، پس در حقيقت اجتناب به معناى ترك است.
راغب در
مفردات مىگويد كلمه: (اجتناب) از كلمه (ترك) بليغتر و رساتر است.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 511