نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 442
[وجه آوردن جمله(بَعْضُكُمْ
مِنْ بَعْضٍ) (همه از هم هستيد) در آيه و من لم يستطع ... ]
و چون اين
جهت كه تنها فقرا از مكلفين را هدايت كرد به اينكه با كنيزان ازدواج كنند باعث
مىشد كه تاثير گفتار در دلهاى ناقص و كوتاه شود و عموم مردم از اين بيان نسبت به
طبقه كنيزان احساس خوارى و پستى و ذلت كنند، و خيال كنند خداى تعالى نيز اين طبقه
را خوار و بىمقدار مىداند، و از سوى ديگر خود اين طبقه هم از اين خطاب دلگير
شوند، و عموم مردم نيز خود را بافتهاى جدا تافته پنداشته، با طبقه بردگان معاشرت
ننموده، و مخصوصا مردان از ازدواج با كنيزان، و زنان از ازدواج با غلامان خوددارى
ورزند، و از اين كه آنان را شريك زندگى نموده گوشت و خون خود را با آنها مخلوط
سازند احساس ننگ كنند لذا با جمله(بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ) از اين سوء
تفاهم جلوگيرى نموده و به حقيقتى صريح اشاره كرد، كه با دقت در آن، توهم فاسد
نامبرده از بين مىرود، زيرا مىفرمايد: برده نيز مانند آزاد، انسان است، و از نظر
انسانيت و معيارى كه با آن يك موجود، انسان مىشود هيچ تفاوتى با هم ندارند، برده
نيز مانند آزاد واجد همه شؤون انسانيت است، تنها تفاوتى كه بين اين دو هست، در
سلسله احكامى است كه به منظور استقامت امر مجتمع انسانى در رساندن او به سعادتش
تشريع شده، و اين تفاوتها به هيچ وجه نزد خداى تعالى معيار نيست، تنها چيزى كه نزد
خداى عز و جل معيار است، تقوا است، كه باعث كرامت و حرمت نزد او مىشود.
پس مردمى كه
به خداى عزيز ايمان دارند نبايد تحت تاثير اين خلجانات ذهنى موهوم و افكار خرافى
قرار گيرند، كه اين افكار آنان را از حقائق معارف كه متضمن سعادت و رستگارى آنان
است دور سازد، آرى بيرون شدن از وسط طريق مستقيم هر چند كه در بدو نظر و ابتداى
امر حقير و بى اهميت است، ليكن همواره و به تدريج آدمى را از راه هدايت دور
مىسازد، تا سر انجام به وادىهاى هلاكتش بكشاند.
از اينجا
روشن مىشود كه ترتيبى كه در ابتداى آيه مورد بحث به صورت مشروط و تنزل قرار
گرفته، و فرموده:(وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ
الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ...) در حقيقت
سخن را به ترتيبى كه در مجراى طبع و عادت هست آورده است، نه اينكه خواسته مردم را
به امرى غير طبيعى و غير عادى ملزم سازد، به اين معنا كه فرموده باشد جواز ازدواج
با كنيزان مشروط بر اين است كه مسلمان توانايى ازدواج با زنان آزاد را نداشته
باشد، نه، نمىخواهد اين را بفرمايد، بلكه مردم به حسب طبع خودشان اين طور عمل
مىكنند، و به همين جهت خداى تعالى خطابشان كرده كه اگر توانايى آن را نداريد كه
با زنان آزاد ازدواج كنيد، مىتوانيد- براى رهايى از فشار تجرد- با كنيزان ازدواج
كنيد، و از اين كار دل چركين نباشيد، و در عين حال تذكر داد كه آزاد و برده هر دو
انسان و از جنس هم هستند.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 442