نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 44
تدريجى يك چيز است، و اين خالص سازى يكى از خواص
مصالح مداوله ايام است، خاصيت ديگرش كه قبلا ذكر شد، يعنى معلوم كردن ايمان
مؤمنين، چون جدا سازى مؤمن از غير مؤمن يك امر است، و خالصكردن ايمان او از شوائب
و ناخالصىهاى كفر و نفاق و فسق بعد از جداسازى، امرى ديگر است، و به همين جهت در
مقابل محق كفار قرار گرفته، پس خداى سبحان اجزاى كفر و نفاق و فسق را كم كم از
مؤمن زايل مىسازد، تا جز ايمانش چيزى باقى نماند. و ايمانش خالص براى خدا شود.
[حكمتها و
مصالح در مداوله ايام بين الناس (دست به دست شدن روزگار)]
پس همه اينها
وجوهى است از حكمت و مصلحت كه در مداوله ايام بين مردم وجود دارد، و خداى تعالى
دولت را براى هميشه به قومى خاص اختصاص نمىدهد، و (از همه اينها گذشته) همه امر
به دست خدا است، آنچه مىخواهد مىكند، ولى جز آنچه كه صلاحتر و مفيدتر است
نمىكند، هم چنان كه خودش فرمود:(كَذلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ
وَ الْباطِلَ، فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ
النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ)[1]، و اتفاقا
عدهاى از اين آيات مىفرمود:(لِيَقْطَعَ طَرَفاً مِنَ الَّذِينَ
كَفَرُوا، أَوْ يَكْبِتَهُمْ فَيَنْقَلِبُوا خائِبِينَ، لَيْسَ لَكَ مِنَ
الْأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ، أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ
ظالِمُونَ)، كه صريحا اين معنا را كه: پيامبرش در امور، اختيارى از خود
داشته باشد نفى كرده است، بلكه امور را منحصر در خود نموده، فرمود: هر طور خودش
بخواهد در خلق خود حكم مىكند.
و اين كلام
يعنى چند نكتهاى كه خاطرنشان ساخته، و فرمود: 1- ايام در بين مردم تقسيم شده است،
2- و غرض از اين تقسيم امتحان و جدا سازى مؤمن از كافر است، 3- و خالص كردن مؤمنين
و نابود كردن تدريجى كفر و كافران است اگر به آيات قبل ضميمه شود كه رجوع امر به
پيامبر را نفى مىكرد، اين معنا كشف مىشود: كه مؤمنين در آن روز اكثرشان پنداشته
بودند: از آنجا كه دينشان دين حق است علت تامه آن است كه هميشه و در هر جنگى كه
پيش آيد غلبه كنند، و دشمن را كه بر باطل است هر قدر هم كه باشند و هر كيفيتى كه
داشته باشند شكست دهند، پس در حقيقت خود مالك امر خويشند، خداى تعالى هم ايشان را
در داستان جنگ بدر در اين پندارشان جرى كرد، چون در آن جنگ بطور عجيب و خارق
العادهاى بر دشمن ظفر يافتند، ملائكه نصرت به كمكشان آمد، در حالى كه اين پندار
پندارى باطل بود، و باعث بطلان نظام امتحان و تمحيص، و در آخر موجب بطلان مصلحت
امر و نهى و
[1] خداى تعالى اين چنين براى حق و باطل مثل مىزند، اما كف با
خشك شدن از بين مىرود، و اما آنچه از زمين براى مردم نافع است مىماند.
رعد: 17 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 44