نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 331
(فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَ
وَرِثَهُ أَبَواهُ) دلالت دارد بر اينكه اخوة (برادران) در طبقه دوم
قرار دارند و بعد از پسران و دخترانند، يعنى با وجود پسران و دختران ميت، از ميت
ارث نمىبرند، تنها اثرى كه در وجود اخوة هست، اين است كه نمىگذارند مادر ثلث
ببرد.
(مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِها أَوْ دَيْنٍ) منظور از وصيت همان
دستور استحبابى در آيه:(كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ
الْمَوْتُ إِنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ)[1] كه
مىفرمايد: اگر مرگ كسى نزديك شد و مال بسيارى داشت، خوب است علاوه بر ارثى كه خدا
براى پدر و مادر معين كرده، سهمى براى آن دو و براى خويشاوندان معين كند، در اينجا
اين سؤال پيش مىآيد كه دستور مستحبى از نظر اهميت بعد از وظيفه واجب قرار دارد و
جا داشت اول مساله قرض را كه دادنش واجب است ذكر كند، بعد از آن اين دستور مستحبى
را، در پاسخ مىگوئيم: بله همين طور است و ليكن بسا مىشود كه دستور غير اهم در
هنگام بيان كردن (نه در عمل) جلوتر از اهم بيان مىشود، از اين بابت كه وظيفه اهم
به خاطر قوت ثبوتش احتياجى به سفارش ندارد، به خلاف غير اهم كه آن نيازمند تاكيد و
تشديد است و يكى از وسايل تاكيد و تشديد همين است كه جلوتر ذكر شود و بنا بر اين بيان،
پس جمله: أو دين طبعا در مقام اضراب و ترقى خواهد بود.
و با اين
توجيه يك نكته ديگر روشن مىشود و آن اين است كه وصيت را به وصف(يُوصِي بِها) توصيف كرد و وجهش اين است كه خواست تاكيد را برساند و اين توصيف
علاوه بر تاكيد خالى از اين اشعار هم نيست كه ورثه بايد رعايت احترام ميت را بكنند
و به وصيتى كه كرده عمل نمايند، هم چنان كه در آيه سوره بقره كه گذشت دنبالش به
اين نكته تصريح نموده و فرمود:(فَمَنْ بَدَّلَهُ بَعْدَ ما
سَمِعَهُ فَإِنَّما إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ)[2].
(آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ، لا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً).
خطاب در اين
دو جمله به ورثه است كه در حقيقت شامل عموم مسلمانان كه از اموات خود ارث مىبرند
مىباشد و اين كلامى است كه در مقام اشاره به سر اختلاف سهام در وراثت پدران و
فرزندان القا شده و نوعى تعليم است براى مسلمانان كه با لحن (شما نمىدانيد) ادا
شده، و امثال اين تعبيرات در لسان هر اهل لسانى شايع است.
از اين هم كه
بگذريم اصلا نمىشود خطاب، به غير ورثه يعنى به مردم باشد و بخواهد