نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 285
و گرنه سفيهند، و ميراث پدرانشان را تعليمشان
نكنيد.
بحثى علمى
در چند فصل
1- نكاح و
ازدواج يكى از هدفهاى طبيعت است:
اصل پيوستگى
بين زن و مرد امرى سفارشى و تحميلى نيست، بلكه از امورى است كه طبيعت بشرى بلكه
طبيعت حيوانى، با رساترين وجه آن را توجيه و بيان مىكند و از آنجا كه اسلام دين
فطرت است طبعا اين امر را تجويز كرده است، (و بلكه مقدار طبيعيش را مورد تاكيد هم
قرار داده).
و عمل توليد
نسل و همچنين جوجهگذارى كه از اهداف و مقاصد طبيعت است خود تنها عامل و سبب اصلى
است كه اين پيوستگى را در قالب ازدواج ريخته و آن را از اختلاطهاى بىبندوبار و از
صرف نزديكى كردن در آورده تا شكل ازدواج توأم با تعهد به آن بدهد. و به همين جهت
مىبينيم حيواناتى كه تربيت فرزندشان به عهده والدين است، زن و مرد و به عبارت
ديگر نر و ماده خود را نسبت به يكديگر متعهد مىدانند، همانند پرندگان كه ماده
آنها مسئول حضانت و پرورش تخم و تغذيه و تربيت جوجه است و نر آنها مسئول رساندن آب
و دانه به آشيانه.
و نيز مانند
حيواناتى كه در مساله توليد مثل و تربيت فرزند احتياج به لانه دارند، ماده آنها در
ساختن لانه و حفظ آن نياز به همكارى نر دارد كه اينگونه حيوانات براى امر توليد
مثل روش ازدواج را انتخاب مىكنند و اين خود نوعى تعهد و ملازمت و اختصاص بين دو
جفت نر و ماده را ايجاب مىكند و آن دو را به يكديگر مىرساند و نيز به يكديگر
متعهد مىسازد و در حفظ تخم ماده و تدبير آن و بيرون كردن جوجه از تخم و همچنين
تغذيه و تربيت جوجهها شريك مىكند، و اين اشتراك مساعى هم چنان ادامه دارد تا مدت
تربيت اولاد به پايان رسيده و فرزند روى پاى خود بايستد و از پدر و مادر جدا شود،
و دوباره نر و ماده ازدواج نموده، ماده مجددا تخم بگذارد و ...
پس عامل نكاح
و ازدواج همانا توليد مثل و تربيت اولاد است، و مساله اطفاى شهوت و يا اشتراك در
اعمال زندگى چون كسب و زراعت و جمع كردن مال و تدبير غذا و شراب و وسايل خانه و
اداره آن امورى است كه از چهار چوب غرض طبيعت و خلقت خارج است و تنها جنبه مقدميت
داشته و يا فوايد ديگرى غير از غرض اصلى بر آنها مترتب مىشود.
[آزادىهاى
جنسى بر خلاف سنت طبيعت است]
از اين جا
روشن مىگردد كه آزادى و بى بند و بارى در اجتماع زن و مرد به اينكه هر
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 285