و در تفسير
عياشى از امام صادق ع روايت كرده كه فرمود: حلال نيست كه نطفه يك مرد در رحم بيش
از چهار زن آزاد جارى شود[2].
و در كافى
نيز از همان جناب روايت آورده كه فرمود: اگر مردى چهار زن داشته باشد و يكى از
آنان را طلاق دهد، قبل از تمام شدن عده او، نمىتواند زن پنجمى را بگيرد[3].
مؤلف قدس
سره: روايات در اين باب بسيار زياد است.
و در كتاب
علل به سند خود از محمد بن سنان روايت كرده كه گفت: حضرت رضا ع در پاسخ به مسائلى
كه وى پرسيده بود نوشت: علت اينكه مرد مىتواند چهار زن بگيرد ولى زن نمىتواند
بيش از يك شوهر داشته باشد، اين است كه: مرد اگر چهار زن هم داشته باشد فرزندى كه
هر يك از آنها بياورد فرزند او است، ولى زن اگر دو همسر و يا بيشتر داشته باشد
فرزندى كه به دنيا مىآورد معلوم نمىشود از كدام شوهر است، زيرا همه شوهران در
همخوابگى با او شركت داشتهاند، و در نتيجه بديهى است كه در چنين وضعى هم روابط
نسبى بهم مىخورد و هم در مساله ارث اشكال پديد مىآيد، و سرانجام معارف را نيز
تباه مىسازد.
محمد بن سنان
مىگويد: و يكى از علل اين حكم كه يك مرد مىتواند چهار زن آزاده بگيرد، اين است
كه آمار زن بيش از مردان است كه اگر در آيه شريفه:(فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ) نظر شود،-
هر چند خدا داناتر است- ولى چنين به نظر مىرسد كه گويا خداى تعالى خواسته است
همين واقعيت را نشان دهد، و دست افراد غنى و فقير را به قدر وسعشان باز بگذارد، تا
هر كس به قدر توانايى خود با زنان ازدواج كند (تا آخر حديث)[4].
و در كافى از امام صادق ع روايت كرده كه در ضمن حديثى فرمود: و غيرت را به مردان
داد و به همين جهت بر زنان تحريم كرد كه با غير همسرش رابطه داشته باشد، ولى براى
مردان چهار زن را حلال كرد، براى اينكه خداى عز و جل، كريمتر و بزرگوارتر از آن
است كه زنان را از يك سو گرفتار غيرت كند و از سوى ديگر به شوهران اجازه دهد كه به
غير ايشان سه زن ديگر بگيرند[5].