نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 131
[يك استدلال بر وجود عالم برزخ]
(كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ...) اين آيه شريفه مشتمل است بر وعده به
مصدقين و تهديد به مكذبين و مطالبش با حكمى عمومى و حتمى در باره هر جاندار آغاز
شده و آن حكم مرگ است، و مصدر توفية كه فعل توفون از آن
گرفته شده به معناى پرداختن بطور كامل است و به همين جهت بعضى از مفسرين با اين
آيه استدلال كردهاند بر وجود عالمى بين دنيا و آخرت (بنام برزخ) براى اينكه دنبال
جمله مورد بحث مىفرمايد: تنها جزاى كامل و تام و تمام شما، در قيامت داده
مىشود ، بنا بر اين معلوم مىشود در عالمى ديگر، قبل از قيامت جزا هست ولى
بطور توفيه و تام و تمام نيست و اين استدلال، استدلال خوبى است و كلمه
زحزحة كه مصدر فعل مجهول زحزح است، به معناى دور كردن است،
البته در اصل معنايى ديگر داشته و آن اين است كه چيزى را به عجله و پى در پى به
سوى خود بكشى و كلمه فوز به معناى رسيدن و دست يافتن به آرزو است، و
كلمه غرور هم مىتواند مصدر باشد براى غريغر ، و هم مىتواند جمع باشد
براى كلمه غار كه اسم فاعل از همان ماده است.(لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ ...) كلمه
ابلا كه مصدر فعل مجهول تبلوون است، به معناى آزمايش است، خداى
تعالى بعد از آنكه جارى شدن سنت بلا و ابلا را بر مؤمنين ذكر كرد و بعد از آنكه
گفتار يهود را كه مىتوانست باعث سستى عزم مؤمنين شود خاطر نشان ساخت، اينك در اين
آيه به ايشان خبر مىدهد به اينكه اين بلاى الهى و اين سخنان دردآور اهل كتاب و
مشركين در باره مؤمنين تكرار خواهد شد و بزودى مؤمنين با اين سخنان بسيار روبرو
مىشوند، تا جايى كه گوششان پر شود، پس بر مؤمنين است كه در برابر آن بلاى الهى و
اين گونه سخنان اهل كتاب و مشركين صبر كنند، و تقوا پيشه سازند، تا خداى تعالى از
لغزش و سستى حفظشان فرمايد، و هم چنان داراى عزم و اراده بمانند و اين خود اخبار
قبل از وقوع است، تا استعداد و نيروى خود را براى بر خورد با آن آماده سازند، و
روغن آن را بر تن خود بمالند.
و در جمله:(
وَ لَتَسْمَعُنَ) ...(أَذىً كَثِيراً ) بجاى اينكه بفرمايد از اهل كتاب چهها
خواهيد شنيد، شنيدنيها را نام نبرد و، بجاى آن كلمه اذى كثيرا را
آورد، و فرمود بزودى از اهل كتاب اذيتها بسيار خواهيد شنيد، و اين از باب به كار
بردن اثر است مجازا در جاى مؤثر.
(وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ) كلمه نبذ به معناى طرح و دور
انداختن چيزى است، و اين كلمه مثلى است كه در مورد ترك و بى اعتنايى استعمال
مىشود، هم چنان كه در مقابل آن يعنى در مورد اعتناى به امرى
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 131