نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 129
براى جهاد با جان و مال خود در راه خدا
برانگيزاند و تشويق كند، و از سستى و فشل و بخل بر حذر بدارد و اين معانى كاملا با
آيات مورد بحث كه سخن از گفتار يهوديان دارد مرتبط است، چون يهوديان گفته بودند
خدا فقير است و ما همه اغنيائيم و از اين گذشته امور را عليه مسلمين واژگونه
مىكردند، و آيات خداى را تكذيب مىنمودند و آنچه خدا از ايشان به عنوان پيمان
گرفته بود كه براى مردم بيان كنند بيان نكردند، بلكه در مقابل، سرپوش روى آن
گذاشته و انكار و كتمانش كردند، اينها است مطالبى كه در اين آيات آمده كه هم از
نظر آنچه گفتيم مرتبط با آيات قبل است و هم از اين جهت كه خود مايه تقويت قلوب
مؤمنين، در برابر استقامت و صبر و ثبات گشته، و هم بر انفاق در راه خدا تشويقشان
مىكند.
[سخن يهود
كه گفتند: خداى شما فقير است و ما توانگريم]
(لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ
أَغْنِياءُ)گوينده اين سخن يهود است، به قرينه اينكه در ذيل آيه، مساله
پيغمبركشى را ذكر مىكند كه كار يهوديان است و همچنين در دو آيه بعد سخن يهود را
نقل مىكند كه گفتند:
خداى
ما عهد كرده كه به هيچ پيغمبرى ايمان نياوريم ... .
يهوديان وقتى
اين سخن را گفتند كه امثال آيه:(مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ
قَرْضاً حَسَناً ...)[1] را شنيدند،
اتصال اين سخن به آيه قبل هم كه مىفرمايد:(وَ لا يَحْسَبَنَّ
الَّذِينَ يَبْخَلُونَ ...) تا اندازهاى بر اين معنا شهادت مىدهد.
ممكن هم هست
اين سخن را بدان جهت گفته باشند كه فقر و فاقه عمومى مؤمنين را ديده، به عنوان
تعريض و زخم زبان گفته باشند كه اگر پروردگار مسلمانان توانگر و بىنياز بود نسبت
به گروندگان به دينش غيرت به خرج مىداد و آنان را از گرسنگى نجات مىبخشيد، پس
معلوم مىشود پروردگار مسلمين فقير و ما توانگريم.
(سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ...) مراد از
كتابت آنچه گفتند ضبط و حفظ و جلوگيرى از محو آن است، و نيز ممكن است كه مراد اين
باشد كه ما سخن يهود را در نامه اعمالشان مىنويسيم و برگشت هر دو به
يك معنا است و مراد از كشتن انبيا بدون حق اين است كه اگر انبيا را
نمىشناختند و نمىدانستند كه مثلا فلان شخص پيغمبر خدا است و يا سهو مىكردند، و
يا به خطا مىرفتند، مىتوانستيم بگوئيم كه كشتن به حق بوده، ولى يهوديان،
پيغمبران را با علم به اينكه پيغمبرند كشتند، پس كشتنشان به غير حق بود، و اگر
خداى تعالى در اين آيه شريفه سخن نامبرده يهود