نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 4 صفحه : 109
و در كتاب مجالس از امام صادق ع روايت آورده كه
فرمود: كسى نمىتواند همه مردم را از خود راضى كند، و كسى نمىتواند زبان آنان را
ببندد مگر نبود كه در جنگ بدر اين تهمت را به رسول خدا 6 زدند كه يك قطيفه سرخ
رنگى را به خود اختصاص داد تا آنكه خداى تعالى آن جناب را به محل آن قطيفه كه گم
شده بود راهنمايى كرد و پيامبر خود را از تهمت خيانت مبرا ساخت و در كتاب مجيدش
اين آيه را نازل كرد:(وَ ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ
...)[1].
مؤلف قدس
سره: قمى اين روايت را در تفسير خود آورده، و نيز آورده كه مردى نزد رسول خدا 6
آمده، و عرضه داشت: فلانى قطيفهاى سرخ رنگ را دزديده و در فلان جا پنهان كرده و
رسول خدا 6 دستور داد آن محل را كندند و قطيفه را بيرون آوردند[2].
اين معنا و
قريب به آن را الدر المنثور به طرق بسيار روايت كرده، و شايد مراد از اينكه در
روايت بالا آمده بود كه خداى تعالى آيه:(وَ مَنْ يَغْلُلْ ...) را در
داستان قطيفه نازل كرد اين باشد كه آيه نامبرده به اين داستان اشاره دارد و گرنه
سياق آيه نشان مىدهد كه نه تنها در روز بدر نازل نشده بلكه بعد از جنگ احد نازل
شده است كه بيانش گذشت[3].
و در تفسير
قمى از امام باقر ع روايت كرده كه فرمود: هر كس چيزى را بدزدد، روز قيامت آن را در
آتش مىيابد و سپس مامور مىشود داخل آتش شود و آن را بيرون آورد[4].
مؤلف قدس
سره: اين معنا استفاده لطيفى است كه از جمله زير به دست آمده كه مىفرمايد:(وَ مَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِما غَلَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ).
و در تفسير
عياشى در ذيل آيه:(هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ) از امام صادق ع
روايت آورده كه فرمود: آنها كه پيرو رضوان خدايند همان ائمه هستند، و آنان
به خدا سوگند نزد خدا براى مؤمنين درجاتند، هر كس ولايت و مودت ما را داشته باشد
به همان معيار خداى تعالى پاداش اعمالشان را مضاعف مىكند، و خداى تعالى درجات على
را براى آنان بالا مىبرد، و كسانى كه ثمره زندگيشان سخط و خشمى از خداى تعالى
است، كسانى هستند كه حق على و