نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 429
[نزديكترين مردم به ابراهيم و پيامبر اسلام 6
و آل محمد :، پيروان آنانند]
و در تفسير
مجمع البيان در ذيل آيه:(إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ
...) آمده كه امير المؤمنين ع فرمود: اولاى مردم به انبياء ع آن كسى است
كه عاقلتر باشد بدانچه ايشان از ناحيه خدا آوردهاند، آن گاه اين آيه را تلاوت
فرمود و فرمود: در مورد پيامبر اسلام هم اولاى از همه مردم به آن جناب كسى است كه
خداى تعالى را اطاعت كند، هر چند كه قرابتش با آن جناب دور باشد و دشمن محمد كسى
است كه خدا را نافرمانى كند، هر چند قرابتش نزديك باشد.[1]
و در تفسير عياشى و كتاب كافى از امام صادق ع روايتى آمده، كه فرمود:
اولاى مردم و
نزديكترين ايشان به ابراهيم امامان و پيروان ايشانند.[2][3] و در تفسير قمى و عياشى از عمر بن
يزيد (اذينة) از آن جناب روايت كرده كه فرمود:
به
خدا سوگند شما از آل محمديد ، ابن اذينة از در تعجب پرسيد: فدايت شوم از خود
ايشانيم؟
فرمود: و
اللَّه از خود ايشانيد، و اللَّه از خود ايشانيد، و اللَّه از خود ايشانيد، آن گاه
آن جناب به من چشم دوخت و من به آن جناب چشم دوختم، پس فرمود: اى عمر خداى تعالى
در كتاب عزيزش فرموده:(إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ ...).[4][5]
و در تفسير
قمى در ذيل آيه:(وَ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ آمِنُوا
...) از امام باقر ع روايت كرده كه فرمود: وقتى رسول خدا ص به مدينه وارد
شد، رو به بيت المقدس نماز مىخواند، مردم خيلى خوشحال شدند و بعد از آنكه خداى
تعالى قبلهاش را از بيت المقدس به سوى كعبه- بيت الحرام- برگردانيد، يهود از اين
معنا سخت به خشم آمدند و اين تحويل در وسط نماز ظهر بود، گفتند: محمد نماز صبح را
به سوى بيت المقدس- قبله ما- خواند و همه شما يهوديان به اين دستور كه در اول روز
بر محمد نازل شده ايمان بياوريد و بدانچه در آخر روز نازل شده كفر بورزيد، و
منظورشان از آنچه در آخر روز نازل شده، همان تحويل قبله از بيت المقدس به سوى كعبه
است.[6] مؤلف قدس
سره: اين روايت بطورى كه ملاحظه مىكنيد جمله:(وَجْهَ
النَّهارِ) را