نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 332
امر خاتمه دادن آيه (با اينكه آيه رحمت و جنت
است) با عبارت:(وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ) كه نوعى
تهديد است از اينجا روشن مىشود كه معهود در آيات رحمت و نعمت، اين است كه به
اسمايى نظير رحمت و مغفرت و يا مدح آن اشخاصى كه آيه در شانشان نازل شده ختم گردد،
مثلا مىبينيم آيه:(وَ كُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى)، با جمله:(وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ)[1] ختم شده و
آيه:(إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعِفْهُ
لَكُمْ) با دو جمله:(وَ يَغْفِرْ لَكُمْ) و(وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَلِيمٌ)[2] ختم شده و
آيه:(وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً
يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ وَ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا
الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً) با جمله:(ذلِكَ
الْفَوْزُ الْعَظِيمُ)[3]، ختم
گرديد و آيه:(فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ
فَيُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِي رَحْمَتِهِ) با جمله:(ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ)[4] ختم شده.
و از اين قبيل آيات ديگر.
و گفتيم سرش
اين است كه آنهايى كه عنوان پيروى و تشيع عيسى ع را به خود گرفتهاند دو
طايفهاند: يكى آنهايى كه به نامگذارى اكتفاء ننموده واقعا آن جناب را پيروى كرده
و مىكنند كه صدر آيه مورد بحث بيانگر حال آنان بود، طايفه ديگر كسانى هستند كه به
همان نامگذارى اكتفاء كردند، خود را منسوب به عيسى و معنون به عنوان پيرو
عيسى نمودند، اما نه به خدا و روز جزا ايمان داشتند و نه اعمال صالح به جا
آوردند كه جمله مورد بحث بيانگر حال ايشان است.
(ذلِكَ نَتْلُوهُ عَلَيْكَ مِنَ الْآياتِ وَ الذِّكْرِ الْحَكِيمِ) اين آيه
شريفه خاتمه داستان عيسى ع را اعلام مىكند و منظور از ذكر حكيم قرآن
است كه ذكر خدا است و از حيث آيات و بياناتش محكم است، يعنى به هيچ وجه باطل در آن
رخنه نمىكند و شوخى با جدش آميخته نمىگردد.
(إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ، ثُمَّ
قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ) اين آيه شريفه هدف اصلى از ذكر داستان عيسى ع
را بطور خلاصه بيان مىكند و در حقيقت اجمالى است بعد از تفصيل، و اين كار (يعنى
خلاصهگيرى از گفتار، مخصوصا آنجا كه پاى احتجاج در بين باشد) از مزاياى كلام
شمرده مىشود و آيات اين داستان هم به همين منظور يعنى به منظور احتجاج نازل شده و
مىخواهد وضع نصاراى نجران را كه در