نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 331
نتيجه آن جعل و اين رجوع اين است كه كافران هم در
دنيا به دست مؤمنين كه خدا تفوقشان داده عذاب مىشوند و هم در آخرت با آتش كيفر مىبينند،
و در اين عذابها از انواع ياوران هيچ نوعش را ندارند.
و اين خود
يكى از شواهد است بر اينكه مراد از تفوق دادن در آيه قبلى، مسلط كردن از راه سيطره
و سلطنت است، نه از راه حجت و منطق، و از جمله:(وَ ما
لَهُمْ مِنْ ناصِرِينَ) بر مىآيد كه در قيامت از شفاعت كه خود مانع
حلول عذاب به ايشان است، بهرهمند نمىشوند و اين جمله همانطور كه گفتيم قضاى حتمى
خداى تعالى در باره يهود را مىرساند.
[وعده نيكو
به پيروان حقيقى (قولى و عملى) عيسى (ع)]
اين آيه وعده
خوشى است به جزاء خير، براى كسانى كه از آن جناب پيروى كردند، اما از آنجايى كه
صرف صدق تحقق عرفى كلمه شيعه، تابع و امثال آن بر امتى كه تشيع و
اتباع واقعى از بعضى افراد آن امت تحقق يافته، باعث آن نمىشود كه همه افراد آن
امت حتى كسانى كه تشيع و دنبال روى پيغمبر را نداشتهاند، مستحق ثواب جزيل بگردند،
بلكه تنها كسانى اين استحقاق را دارند كه واقعا تابع و شيعه باشند، نه همه كسانى
كه اسم شيعه و تابع بر آنان صادق است، لذا در آيه شريفه، عنوان(الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ) كه خلاصهاش عنوان شيعه يا تابع يا كلماتى از
اين قبيل است، را برداشته، به جايش عنوان(الَّذِينَ آمَنُوا وَ
عَمِلُوا الصَّالِحاتِ) را گذاشت تا معنا درست و بىاشكال شود، چون
سعادت و عاقبت خير، دائر مدار شناسنامه و اسمگذارى نيست بلكه دائر مدار حقيقت
است، هم چنان كه در جاى ديگر فرموده:(إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ
الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ
الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا
خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ)[1].
پس از ميان
پيروان (اسمى و شناسنامهاى) عيسى ع تنها آنهايى كه به خدا ايمان دارند و اعمال
صالح مىكنند، خدا اجرشان را بطور كامل مىدهد و اما بقيه را، از اين نمد كلاهى
نيست. و در آيه مورد بحث اين حقيقت را بطور اشاره بيان كرده و فرموده:(وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ)، خدا هيچ ستمگرى را دوست نمىدارد،
حال هر اسمى و عنوانى كه مىخواهد داشته باشد.
[1] كسانى كه نام يهودى، نصرانى و صابئى بر خود نهادهاند،
بدانند كه واقع دائر مدار نامگذارى نيست، هر كس به خدا و روز جزا
ايمان داشته باشد و در مقام عمل هم اعمال صالح بجا آورد اجرشان نزد پروردگارشان
است و خوفى بر آنان نيست، اندوهى هم نخواهند داشت. سوره بقره، آيه 62 .
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 3 صفحه : 331