responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 96
است که : همه نیمه شب ها بر خیز، یا شبهاى اندکى از آن کم کن ، و یا شبهاى اندکى بر آن اضافه کن ، و منظور از این شبهاى اندک آن شبهایى است که انسان عذر دارد، یا بیمار است ، و یا خواب بر او غلبه کرده و یا عذرى دیگر دارد. و این وجه عیبى ندارد، جز اینکه وجه اول زودتر به ذهن مى آید.
((و رتل القران ترتیلا)) - ((ترتیل قرآن )) به معناى تلاوت آن است به نحوى که حروف پشت سر هم آن روشن و جداى از هم بگوش ‌ شنونده برسد، و این جمله عطف است بر جمله ((قم اللیل ))، و معناى آن دو
این است که شب برخیز و قرآن را به ترتیل بخوان .
و ظاهرا مراد از ترتیل قرآن ، ترتیل آن در نماز، و یا اصلا منظور از قرآن خود نماز است ، و خداى تعالى نظیر این تعبیر را از نماز کرده ، مثلا فرموده : ((اقم الصلوه لدلوک الشمس الى غسق اللیل و قران الفجر ان قران الفجر کان مشهودا)).
بعضى گفته اند: مراد آیه شریفه این است که قرائت قرآن را واجب کند نه نماز را.
بیان جهات مختلف سنگین بودن قرآن (انّا سنلقى علیک قولا ثقیلا) و چند وجه در این باره
إِنَّا سنُلْقِى عَلَیْک قَوْلاً ثَقِیلاً

((ثقل )) - سنگینى - کیفیت خاصى براى جسم است ، و خاصیت آن این است که حمل چنین جسمى و جابجا کردن آن دشوار است ، و چه بسا همین کلمه در غیر جسم ، مثلا در امور معنوى هم به عنوان استعاره استعمال مى شود، مثلا مى گویند درس امروز سنگین بود، یعنى تحمل آن براى فهم و درک شاگردان دشوار بود و یا مى گویند سخنرانى امروز که همه اش نظریه هاى علمى دقیق بود براى عوام سنگین بود، که در این گونه تعبیرها کلمه سنگین در غیر جسم به کار رفته ، در امور معنوى که درک آن دشوار است و یا حقایقى در بر دارد که رسیدن به آن سخت است ، و یا فرمانهایى را متضمن است که امتثال آن و مداومت بر انجام آن دشوار است .
قرآن کریم که کلام الهى است به هر دو اعتبار ثقیل است ، اما از حیث فهم معنایش ثقیل است براى اینکه کلامى الهى است که پیامبر آن را از ساحت عظمت و کبریایى گرفته ، و معلوم است چنین کلامى را نمى فهمد مگر نفوس طاهر از هر پلیدى ، نفوسى که از هر سببى قطع امید کرده و تنها به خداى سبحان که مسبب الاسباب است دل بسته ، کلامى است الهى و کتابى است عزیز، که ظاهر و باطنى دارد، تنزیل و تاویلى دارد، تبیان براى هر چیز است ، و سنگینى آن از حال و وضع رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مشهود بود، همه مى دیدند که در هنگام گرفتن آن دچار برحاء - حالتى شبیه بیهوشى - مى شد، و این معنا در روایات بسیار زیاد آمده .



نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 20  صفحه : 96
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست