نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 611
[1]، و در آياتى بسيار زياد سرنوشت آخرت را چه خوش و
چه بدش را جزا و اجر خوانده.
و
نيز با همه اين بيانات كه از نظرتان گذشت بيان مىكند كه سرمايه آدمى زندگى او
است، با زندگى است كه مىتواند وسيله عيش خود در زندگى آخرت را كسب كند، اگر در
عقيده و عمل حق را پيروى كند تجارتش سودبخش بوده، و در كسبش بركت داشته است، و در
آيندهاش از شر ايمن است، و اگر باطل را پيروى كند، و از ايمان به خدا و عمل صالح
اعراض نمايد، تجارتش ضرر كرده (نه تنها از سرمايه عمر چيزى زايد بر خود سرمايه به
دست نياورده، بلكه از خود سرمايه خورده، و سرمايه را وسيله بدبختى خود كرده است) و
در آخرتش از خير محروم شده، لذا در سوره مورد بحث مىفرمايد:(إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ) و مراد از ايمان، ايمان به خدا، و مراد از ايمان
به خدا ايمان به همه رسولان او، و مراد از ايمان به رسولان او اطاعت و پيروى ايشان
است، و نيز ايمان به روز جزا است هم چنان كه قرآن در جاى ديگر تصريح كرده به اينكه
كسانى كه به بعضى از رسولان خدا ايمان دارند، و به بعضى ندارند، مؤمن به خدا
نيستند[2].
[جمله(وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ) بر عمل به همه اعمال صالح دلالت
دارد و از آن استفاده مىشود كه مؤمنان گنهكار نيز در خسرانند]
و
ظاهر جمله(وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ) اين است كه
به همه اعمال صالح متصف باشد.
پس
اين جمله استثنائيه شامل فاسقان كه بعضى از صالحات را انجام مىدهند، و نسبت به
بعضى ديگر فسق مىورزند نمىشود، و لازمه اين، آن است كه منظور از خسران اعم از
خسران به تمام معنا باشد يعنى شامل خسران از بعضى جهات هم بشود، و بنا بر اين دو
طايفه خاسرند، يكى آنهايى كه از جميع جهات خاسرند نظير كفار معاند حق و مخلد در
عذاب، دوم آنهايى كه در بعضى جهات خاسرند، مانند مؤمنينى كه مرتكب فسق مىشوند و
مخلد در آتش نيستند چند صباحى عذاب مىبينند، بعد عذابشان پايان مىپذيرد و مشمول
شفاعت و نظير آن مىشوند.
(وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ) كلمه
تواصى به معناى سفارش كردن اين به آن و آن به اين است. و تواصى
به حق اين است كه: يكديگر را به حق سفارش كنند، سفارش كنند به اينكه از حق
پيروى نموده و در راه حق استقامت و مداومت كنند، پس دين حق چيزى به جز پيروى
اعتقادى و عملى
[1] كسى كه عمل صالح كند، به نفع خود كرده، و آن كس كه بدى كند
به ضرر خودش كرده.