نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 462
بحث
روايتى [ (رواياتى در ذيل آيات(عامِلَةٌ ناصِبَةٌ فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ) و در باره حساب اعمال)]
در
مجمع البيان آمده كه ابو عبد اللَّه امام صادق (ع) فرمود: هر مسلمان ناصبى كه با على
(ع) و دودمانش دشمنى مىورزد، هر چند اهل عبادت و رياضت باشد، سرانجامش به اين آيه
است كه مىفرمايد:(عامِلَةٌ ناصِبَةٌ تَصْلى ناراً حامِيَةً)[1].
مؤلف:
اين روايت را صاحب كتاب ثواب الاعمال هم با ذكر سند نقل كرده، به اين عبارت كه هر
ناصبى هر چند اهل عبادت و رياضت باشد سرانجام به اين عاقبت مىرسد كه آيه(عامِلَةٌ ناصِبَةٌ تَصْلى ناراً حامِيَةً) بيانگر آن
است[2].
و
در همان كتاب از ابن عباس روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6 فرمود:
ضريع چيزى است كه در آتش دوزخ شبيه بخار كه از صمغ صبر تلختر، و از جيفه
متعفن بدبوتر، و از آتش سوزندهتر است، و نام ضريع را خداى تعالى بر آن نهاده[3].
و
در تفسير قمى در ذيل آيه(لا تَسْمَعُ فِيها
لاغِيَةً) آمده كه امام فرمود: لاغيه به معناى شوخى و دروغ است. و در معناى
جمله(لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ) فرمود يعنى
تو نه حافظ ايشانى، و نه نويسنده اعمالشان[4].
و
در الدر المنثور است كه ابن ابى شيبه، احمد، عبد بن حميد، مسلم، ترمذى، نسايى، ابن
ماجه، ابن جرير، حاكم، ابن مردويه، و بيهقى در كتاب الاسماء و الصفات
از جابر روايت كردهاند كه گفت: رسول خدا 6 فرمود: من مامور شدم به اينكه با
مردم جنگ كنم تا بگويند لا اله الا اللَّه ، همين كه اين كلمه را گفتند
از ناحيه من اموال و خونهايشان محفوظ و محترم خواهد بود، و من جز به حق نه مالى از
ايشان مىستانم و نه خونى مىريزم، حال چه اينكه گفتن اين كلمه توأم با اعتقاد
درونى باشد، و چه صرف لقلقه زبان، حساب اين معنا با خداست، آن گاه اين آيه را
قرائت كردند:(فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ
بِمُصَيْطِرٍ)[5].