نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 423
و اين عبارت
از عبد الرزاق و فاريابى و عبد بن حميد و ابن جرير و ابن منذر از على بن ابى طالب
نقل شده[1].
و
نيز در آن كتاب آمده كه عبد بن حميد و ابن منذر، از على (ع) روايت كردهاند كه
فرمود: يوم موعود، روز قيامت، و شاهد، روز جمعه، و مشهود، روز عيد قربان است[2].
و در
مجمع البيان گفته: روايت شده كه مردى داخل مسجد رسول خدا 6 شد ديد مردى دارد از
رسول خدا 6 حديث نقل مىكند، مىگويد من پرسيدم: شاهد و مشهود چيست؟ گفت: بله،
شاهد روز جمعه و مشهود روز عرفه است. از او گذشته نزد مرد ديگرى رفتم كه او نيز از
رسول خدا 6 حديث مىكرد، از او نيز همين سؤال را كردم، گفت: اما شاهد، روز جمعه
است، و اما مشهود روز عيد قربان است.
از
پيش او هم گذشته نزد جوانى رفتم كه رخسارهاى چون دينار طلا درخشنده داشت، او نيز
از رسول خدا 6 حديث مىكرد، پرسيدم: به من خبر بده از اينكه شاهد و مشهود چيست؟
گفت: بله شاهد، محمد رسول اللَّه 6، و مشهود روز قيامت است، مگر كلام خدا را
نشنيدهاى كه مىفرمايد:(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا
أَرْسَلْناكَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً) و در آن
رسول خدا 6 را شاهد و مبشر و نذير ناميده، و نيز مگر نشنيدهاى كه مىفرمايد:(ذلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ)، و
در آن روز قيامت را روز مشهود مىخواند.
پرسيدم:
آن محدث اولى كيست؟ گفتند: ابن عباس است، از دومى پرسيدم گفتند:
ابن
عمر است، از سومى پرسيدم گفتند: حسن بن على (ع) است[3].
مؤلف:
و اين حديث بطرق مختلف و الفاظى نزديك به هم نقل شده، و در تفسير اين آيه گذشت كه
آنچه حسن بن على (ع) فرموده، از نظر سياق آيات به ذهن روشنتر مىرسد، هر چند كه
لفظ شاهد و مشهود با وجوه ديگر نيز به وجهى قابل انطباق است.
و
در تفسير قمى در ذيل جمله(قُتِلَ أَصْحابُ
الْأُخْدُودِ) آمده كه: علت نزول اين آيه چنين بود، كه
ذونواس ، مردم حبشه را براى جنگ با يمن به هيجان آورد، و او آخرين