نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 293
در عمل خير
و ايمان و اعمال صالح از آدميان پيشى مىگيرند. و بعضى گفتهاند: مراد از آن
ملائكه موت است، كه روح مؤمن را قبل از آنكه روح كافر به آتش برسد به بهشت
مىرسانند.
و
بعضى[1] گفتهاند:
مراد از آن تنها ملائكه مامور قبض روح مؤمن است كه آن را قبل از هر كار به بهشت
مىرساند. و بعضى[2] گفتهاند:
ملائكه وحى است، كه در رساندن وحى به انبياء از شياطين سبقت مىگيرند. و بعضى[3]
گفتهاند: ارواح مؤمنين است كه از ملائكه پيشى مىگيرند، و قبل از آنكه ايشان
روحشان را قبض كنند، از شدت علاقه به لقاى خدا، خود از كالبد بيرون مىشوند. و
بعضى[4] گفتهاند
ستارگانند كه در سير، از يكديگر پيشى مىگيرند. و بعضى[5]
گفتهاند اسبان جنگجويان است، كه در جنگ از يكديگر پيشى مىگيرند. و بعضى[6]
ديگر گفتهاند: مرگ و ميرها است، كه از آرزوها پيشى مىگيرند.
(فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً)- در اين باره نيز اقوالى است:
بعضى[7]
گفتهاند: مراد از آن مطلق ملائكهاند، كه امور را تدبير مىكنند، و اين نظريه
بيشتر مفسران است، حتى بعضى[8] ادعاء
كردهاند كه اين قول همه مفسرين است. و بعضى[9]
گفتهاند: مراد از آن چهار فرشته مامور تدبير امر دنيا، يعنى جبرئيل و ميكائيل و
عزرائيل و اسرافيل است، كه جبرئيل امر بادها و لشكريان و وحى را، و ميكائيل امر
باران و گياهان را به عهده دارد، و عزرائيل موكل به قبض ارواح است، و اسرافيل
مامور رساندن دستورات الهى به آن سه فرشته و نيز مامور دميدن در صور است. و بعضى[10]
گفتهاند: مدبرات أمر، افلاكند، كه امر خدا در آنها واقع گشته، و به وسيله آن
افلاك قضاى الهى در دنيا جارى مىشود.
البته
قول ديگرى در اينجا هست كه مىگويد[11]: در همه
اين سوگندها مضافى در تقدير است و تقدير آن: رب النازعات، و رب الناشطات، و
رب السابحات، و رب السابقات، و رب المدبرات است .
ولى
خواننده محترم توجه دارد كه سياق آيات پنجگانه سياق واحدى متصل و شبيه به هم است،
و با بيشتر اقوالى كه از نظر شما گذشت نمىسازد، چون اقوال مذكور معناى سوگند را
در اين پنج مورد، مختلف دانسته سوگند اول را مربوط به ملائكه قبض روح كفار، و دومى
را