نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 26
دارى كه صله
خويشاوندان كنى، و به كسى كه محرومت كرد عطا كنى، و با كسى كه در حقت دشمنى كرد
دوستى كنى[1].
مؤلف:
اين معنا را صاحب كافى هم از امام ابو جعفر و ابو عبد اللَّه (ع) به چند طريق نقل
كرده[2]، صاحب
محاسن هم آن را از امام ابو جعفر (ع) روايت كرده است[3].
و
در كافى به سند خود از صفوان جمال، از امام صادق (ع) روايت كرده كه در ذيل جمله(لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ) فرمود: محروم كاسبى است كه خريد و
فروش ندارد، او مىخواهد از دسترنج خود استفاده كند، اما كسى به او مراجعه نمىكند[4].
كلينى
مىگويد در روايتى ديگر از امام باقر و امام صادق (ع) آمده كه فرمودند: محروم مردى
است كه عقلش به جاست، ولى كاسبى است كه خدا روزيش را تنگ گرفته است[5].
و
در مجمع البيان در ذيل آيه(وَ الَّذِينَ هُمْ عَلى
صَلاتِهِمْ يُحافِظُونَ) مىگويد: محمد بن فضيل از حضرت ابى
الحسن (ع) روايت كرده كه فرمود: اينان آن افراد از شيعيان ما هستند كه داراى پنجاه
ركعت نمازند[6].
مؤلف:
شايد اساس اين كلام رواياتى باشد كه از حضرات رسيده كه فرمودهاند:
تشريع
نافلههاى يوميه به منظور تكميل نمازهاى واجب بوده است.