نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 230
بيان نموده،
و اين بيان را با ذيل آيه قبلى كه گفتيم زمينهچينى براى اين آيه است تعليل
مىكند، در نتيجه مىفهماند كه سنت خداى تعالى در بندگانش يك سنت بىحساب و ناشى
از جهالت نيست، بلكه او با هر يك از دو طايفه طورى عمل مىكند كه شايسته آن هستند،
و به زودى هر دو طايفه را به حقيقت آنچه مىكردند آگاه مىسازد.
بحث
روايتى [ (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته از جمله(وَ
ما تَشاؤُنَ ...))]
در
الدر المنثور آمده كه عبد بن حميد، ابن جرير و ابن ابى حاتم، از قتاده روايت
كردهاند كه در باره آيه و لا تطع منهم اثما أو كفورا گفته است: براى
ما حديث كردهاند كه اين آيه در باره دشمن خدا يعنى ابو جهل نازل شده است[1].
مؤلف:
ليكن اين روايت به تطبيق شباهت بيشترى دارد تا تفسير.
و
در مجمع البيان در ذيل جمله(وَ سَبِّحْهُ لَيْلًا
طَوِيلًا) گفته: از حضرت رضا (ع) روايت شده كه احمد بن محمد از آن جناب از اين
آيه پرسيد كه منظور از اين تسبيح چيست؟ فرمود: منظور نماز شب است[2].
و
در كتاب خرائج و جرائح از امام قائم (ع) روايت آورده كه در حديثى به كامل بن
ابراهيم مدنى فرمود: آمدهاى تا از اعتقاد مفوضه سؤال كنى. آنان دروغ گفتهاند،
بلكه قلوب ما ظرفهايى است براى مشيت خداى عز و جل، وقتى او بخواهد ما مىخواهيم، و
خود خداى تعالى فرموده:(وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ
اللَّهُ)[3].
و
در الدر المنثور است كه ابن مردويه، از طريق ابن شهاب، از سالم، از ابو هريره
روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6 بارها در خطبه خود مىفرمود:
آنچه
آمدنى است نزديك است، چيزى كه بناست بيايد دور نيست، و خداى تعالى به خاطر عجله
كسى عجله نمىكند، آرى آنچه خدا بخواهد مىشود، نه آنچه مردم بخواهند، مردم چيزى
را مىخواهند و خداى تعالى چيزى ديگر را، آنچه خدا خواسته، مىشود، هر چند كه مردم
كراهت داشته باشند، و احدى نيست كه آنچه خدا نزديك كرده دور، و آنچه او دور