و
اين دو آيه در سوره عنكبوت است، كه در مكه نازل شده، و مىبينيد كه از وجود نفاق
در مكه خبر مىدهد، و بر فرض كه از همه ادله مكى بودن اين سوره صرفنظر كنيم، همين
كه مىبينيم مشتمل بر مساله فتنه و اذيت شدن در راه خداست، بايد بفهميم كه حد اقل
اين دو آيه در مكه نازل شده، چون در مدينه فتنه و اذيت ديدن در راه خدا رخ نداد. و
اگر بگويى آخر در آيه اول مساله نصرت خدايى ذكر شد. مىگوييم: صرف اين دليل
نمىشود بر اينكه آيه در مدينه نازل شده، چون نصرت مصاديق ديگرى هم غير از فتح و
پيروزى در جنگ كه فتحى فورى و نقد است دارد.
و
احتمال اينكه مراد از فتنه، واقعهاى باشد كه بعد از هجرت در مكه رخ داد به مطلب
ما ضررى نمىزند، براى اينكه منافقين مفتون كه بعد از هجرت و در مكه مفتون شدند، و
دچار نفاق گرديدند از همانهايى بودند كه قبل از هجرت ايمان آورده بودند، هر چند كه
بعد از هجرت مورد اذيت واقع شدند.
و
جا دارد كه آيه(وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلى حَرْفٍ
فَإِنْ أَصابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ
عَلى وَجْهِهِ)[2] را
هم به مثل همين بيانى كه ما كرديم حمل نموده بگوييم:
در
صورتى كه منظور از فتنه عذاب باشد شامل بعضى از مسلمانانى كه در مكه اسلام آوردند
مىشود، هر چند كه سوره حج در مدينه نازل شده باشد.
***(كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ)-
كلمه كذلك اشاره است به
[1] و بعضى از مردم كسانيند كه مىگويند به خدا ايمان آورديم،
ولى همين كه در راه خدا اذيتى ببينند فتنه مردم را نظير عذاب خدا مىگيرند، و اگر
نصرتى از ناحيه پروردگارت برسد به طور قطع مىگويند ما هم با شماييم، آيا خدا را
داناتر به آنچه در دلهاى عالميان است نمىدانند؟ خداى تعالى اين صحنههاى اذيت و
نصرت را پيش مىآورد( تا چنين و چنان شود و) تا معلوم كند چه كسانى ايمان آوردند،
و چه كسانى نفاق ورزيدند. سوره عنكبوت، آيه 10 و 11.
[2] و بعضى از مردم كسانى هستند خدا را به زبان و ظاهر مىپرستند
همين كه دنيا به آنها رو كند و نفع و خيرى به آنان رسد حالت اطمينان پيدا مىكنند
اما اگر مصيبتى به عنوان امتحان به آنها برسد دگرگون مىشوند و به كفر رو مىآورند.
سوره حج، آيه 11.
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 20 صفحه : 142