نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 653
منافاتى ندارد.
و در مجمع
البيان از على ع روايت كرده كه فرمود: رسول خدا در كار رباخوارى پنج نفر را لعنت
كرد يكى خورنده آن و دوم خورانندهاش سوم و چهارم دو شاهد و پنجم نويسندهاش را.[1] مؤلف: اين معنا در الدر المنثور
هم به چند طريق از آن جناب روايت شده است.[2]
و در تفسير عياشى از امام باقر ع روايت آورده كه فرمود: خداى تعالى مىفرمايد: منم
آفريدگار هر چيز و غير خودم را موكل بر هر چيز كردهام مگر صدقه را كه خودم آن را
به دست خود مىگيرم هر چند كه مرد و زنى نيمهاى از يك خرما صدقه دهند، من آن را
تربيت مىكنم، و نمو مىدهم، همانطور كه مردى از شما گوساله و يا كره اسب از شير
گرفته خود را تربيت مىكند، تا آنجا كه وقتى در قيامت از نمو دادنش دست بر
مىدارم، به قدر كوهى بزرگتر از احد شده باشد.
و نيز در آن
كتاب از على بن الحسين ع از رسول خدا ص روايت كرده كه فرمود: خداى تعالى صدقه شما
را رشد مىدهد، همانطور كه شما فرزند خود را تربيت مىكنيد، بطورى كه صدقه شما آن
قدر بزرگ شود كه كوهى چون احد گردد.[3]
مؤلف: اين معنا از طرق اهل سنت از عدهاى از صحابه چون ابى هريره و عايشه و ابن
عمر و ابى برزه اسلمى از رسول خدا ص نقل شده است.
و در تفسير
قمى آمده كه وقتى خداى تعالى اين آيه (الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا) ...
را نازل كرد خالد بن وليد كه نزد رسول خدا ص نشسته بود برخاست، و عرضه داشت: يا
رسول اللَّه! پدرم در ثقيف طلبكاريهايى از مردم، بابت ربا داشت و به من وصيت كرد آنها
را بگيرم (آيا بگيرم يا نه)، در پاسخ وى اين آيه نازل شد: (وَ
ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا) ... [4]
مؤلف: قريب به اين معنا را صاحب مجمع البيان از حضرت باقر ع روايت كرده است.[5]