نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 536
و لا غير.
و نمرود در
پاسخ گفته بود كه: خير، من نيز معبود تو هستم، معبود تو و همه مردم، و به همين جهت
موقعى كه ابراهيم ع عليه ادعاى او چنين استدلال كرد كه:(رَبِّيَ
الَّذِي يُحْيِي وَ يُمِيتُ)، پروردگار من كسى است كه زنده مىكند و
مىميراند ، او در جواب ابراهيم ع گفت: من زنده مىكنم و
مىميرانم ، و خلاصه براى خود همان وصفى را ادعا كرده و قائل شده كه ابراهيم
ع آن را وصف پروردگار خود مىدانست، تا آن جناب را مجبور كند به اينكه بايد در
برابرش خاضع شود و به عبادتش بپردازد.
آرى بايد
تنها او را بپرستند نه خدا را و نه هيچ آلههاى ديگر را، و به همين جهت مىبينيم
در پاسخ آن جناب نگفت: و أنا احيى و اميت (من نيز زنده مىكنم و
مىميرانم)، و با نياوردن واو عطف فهماند كه اصلا زنده كننده و ميراننده منم، نه
اينكه خدا هم با من شركت داشته باشد و نيز نگفت: آلهه نيز زنده مىكنند و مىميرانند،
چون خود را بزرگترين آلهه مىدانست.
وقتى كلام به
اينجا رسيد و نمرود نتوانست با سخن منطقى و به حق معارضه كند دست به نيرنگ زد،
خواست تا با مغالطه، امر را بر حاضران مجلس مشتبه سازد، و لذا گفت: من زنده
مىكنم و مىميرانم با اينكه منظور ابراهيم ع از جمله(رَبِّيَ
الَّذِي يُحْيِي وَ يُمِيتُ) حيات و موتى بود كه در اين موجودات جاندار و
با اراده و شعور مىبينيم.
اين حياتى
است كه حقيقتش براى بشر معلوم نيست، و اين حيات است كه كسى جز پديد آورنده
جانداران و كسى كه خودش واجد آن است قادر بر ايجاد آن نيست، و چنين حياتى را نه
مىشود مستند به طبيعت جامد و بىجان دانست، و نه به هيچ موجودى از موجودات
جاندار، چون جان جانداران همان وجود آنها است، و مرگشان هم عدمشان است و هيچ
موجودى نه مىتواند خود را ايجاد كند، و نه مىتواند معدوم سازد.
و اگر نمرود
كلام آن جناب را به همين معنا مىگرفت ديگر نمىتوانست پاسخى بدهد، و ليكن مغالطه
كرد و حيات و موت را به معناى مجازى آن گرفت، و يا به معنايى اعم از معناى حقيقى و
مجازى، چون كلمه احياء همانطور كه بر زنده كردن موجودى بى جان چون
جنين در رحم و نفخه روح در او اطلاق مىشود همچنين بر نجات دادن انسانى از ورطه
مرگ نيز اطلاق مىگردد.
و همچنين
كلمه اماتة همانطور كه بر ميراندن- كه كار خدا است- اطلاق مىشود،
همچنين بر كشتن با آلت قتاله نيز اطلاق مىگردد، و لذا نمرود دستور داد دو نفر
زندانى را
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 536