نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 507
مىكند، بلكه حمل بيست من هم، و حال آنكه صحيح
نيست، آنچه صحيح است اين است كه ترقى بطور صحيح و مطابق بلاغت انجام شود، و ترقى
صحيح در موارد مختلف اختلاف پيدا مىكند، و در آيه مورد بحث از آنجايى كه ضرر خواب
و ناسازگارى آن با قيوميت آن بيشتر از چرت است، مقتضاى بلاغت اين است كه اول تاثير
چرت را نفى بكند، و سپس مطلب را ترقى داده تاثير خواب را كه قوىتر است نفى كند،
تا معنا چنين شود: نه تنها چرت كه عامل ضعيفى است بر خدا مسلط نمىشود، و قيوميت
او را از كار نمىاندازد، بلكه عامل قوىتر از آن هم كه خواب است بر او مسلط
نمىگردد.
(لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ، مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ
إِلَّا بِإِذْنِهِ).
از اول آيه
شريفه تا اينجا چند صفت از صفات خداى سبحان ذكر شده: 1- اينكه معبودى جز او نيست
2- اينكه او حى و قيوم است 3- اينكه هيچ عاملى از قبيل چرت و خواب با تسلط خود،
قيوميت او را از كار نمىاندازد 4- اينكه او مالك آنچه در آسمانها و زمين است
مىباشد 5- اينكه كسى بدون اذن او حق شفاعت در درگاه او ندارد.
در ذكر اين
صفات رعايت ترتيب شده است، نخست وحدانيت خدا در الوهيت آمده، و بعد قيوميت او، چون
قيوميت بدون توحيد تمام نمىشود، و سپس مساله مالكيت او نسبت به آسمانها و زمين را
آورد تا تماميت قيوميت او را برساند، چون قيوميت وقتى تمام است كه صاحب آن مالك
حقيقى آسمانها و زمين و موجودات بين آن دو باشد.
و در دو جمله
اخير يعنى مالكيت آسمانها و زمين، و مساله شفاعت، براى هر يك دنبالهاى آورده كه
اگر قيد نباشد چيزى شبيه قيد است تا به وسيله اين دنبالهها توهمى را كه ممكن است
بشود دفع كرده باشد، براى مساله مالكيت يعنى جمله(لَهُ ما
فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ) جمله:(يَعْلَمُ
ما بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ) را، و براى جمله:(مَنْ
ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ) جمله:(
وَ لا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِما شاءَ) را آورد.
اما جمله:(لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ)، همانطور كه قبلا
تذكر داديم خداى تعالى نسبت به موجودات هم داراى ملك بكسره ميم است، و
هم داراى ملك به ضمه ميم، و ملك بكسره ميمش نسبت به موجودات به اين معنا است كه
ذات موجودات و اوصاف و آثار آنها كه توابع ذات هستند همه قائم به ذات خدا است، و
جمله مورد بحث هم همين معنا را افاده مىكند، پس اين جمله هم بر مالكيت خدا نسبت
به ذات موجودات دلالت دارد، و هم بر مالكيتش نسبت به نظام آثار آن.
پس بر روى
هم(الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما
فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ)، اين
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 507