نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 505
و خداى تعالى در كلام مجيدش اصل قيام به امور خلق
خود را براى خود اثبات نموده و مىفرمايد:(أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ
عَلى كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ)،[1]
و نيز با بيانى كلىتر مىفرمايد:
(شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا
الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ)[2]، اين آيه شريفه چنين
مىرساند كه خدا قائم بر تمامى موجودات است، و با عدل قائم است، به اين معنا كه
عطا و منع او همه به عدل است، و با در نظر گرفتن اينكه عالم امكان همان عطا و منع
آن است (دادن هستى است، و در چهارچوب دادن آن است، چون هيچ موجودى بدون چهارچوب و
حد و ماهيت وجود پيدا نمىكند)، پس هر چيزى را همان قدر كه ظرفيت و استحقاق دارد
مىدهد، آن گاه مىفرمايد:
علت اينكه به
عدالت مىدهد اين است كه عدالت مقتضاى دو اسم عزيز و حكيم
است، خداى تعالى به آن جهت كه عزيز است، قائم بر هر چيز است، و به آن جهت كه حكيم
است در هر چيزى عدالت را اعمال مىكند.
و سخن كوتاه
اينكه: خداى تعالى از آنجا كه مبدأ هستى است، و وجود هر چيز و اوصاف و آثارش از
ناحيه او آغاز مىشود، و هيچ مبدئى براى هيچ موجودى نيست مگر آنكه آن مبدأ هم به
خدا منتهى مىشود، پس او قائم بر هر چيز و از هر جهت است، و در حقيقت معناى كلمه
قائم است، يعنى قيامش آميخته با خلل و سستى نيست، و هيچ موجودى به غير از خدا چنين
قيامى ندارد، مگر اينكه به وجهى قيام او منتهى به خدا و به اذن خدا است، پس خداى
تعالى هر چه قيام دارد قيامى خالص است (نه قيامى آميخته با ضعف و سستى) و غير خدا
به جز اين چارهاى ندارد كه بايد به اذن او و به وسيله او قائم باشد، پس در اين
مساله از دو طرف حصر هست، يكى منحصر نمودن قيام در خداى تعالى و اينكه
غير او كسى قيام ندارد، و ديگر منحصر نمودن خدا در قيام، و اينكه خدا به جز قيام
كارى ندارد، حصر اول از كلمه قيوم استفاده مىشود كه گفتيم خبر بعد از خبر براى
مبتداء اللَّه است، و حصر دوم از جمله بعدى استفاده مىشود كه
مىفرمايد: (لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ)- او را چرت و خواب
نمىگيرد .
(ما چند حالت
داريم، يا در حال قيام و تسلط بر كاريم، يا نشسته و در حال رفع
[1] و يا كسى كه بر تك تك انسانها و بر آنچه مىكنند قائم و مسلط
است. سوره رعد، آيه 33
[2] خدا شهادت مىدهد كه معبودى بجز او نيست، ملائكه و صاحبان
علم نيز شهادت مىدهند و اين شهادت خدا در حالى است كه قيام به عدل مىكند معبودى
جز او كه عزيز و حكيم باشد وجود ندارد.
سوره آل عمران، آيه 18
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 505