نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 451
نقل كردهاند.[1]
و اينكه فرمود: نبوت در دودمان لاوى و سلطنت در دودمان
يوسف بود بعضى گفتهاند: سلطنت در دودمان يهودا بوده، و اين سخن
مورد اعتراض قرار گرفته كه قبل از طالوت و داود و سليمان
(كه بعد از طالوت بودند) از دودمان يهودا كسى به سلطنت نرسيده و همين
اعتراض مؤيد آن مطلبى است كه در روايات ائمه اهل بيت ع آمده كه فرمودهاند: سلطنت
در دودمان يوسف بود، چون كسى نمىتواند سلطنت خود يوسف ع
را انكار كند.
و اينكه در
آخر حديث آمده: منظور از بقيه ذريه انبياء است، توهم و اشتباهى است از
راوى، كه جمله ذريه انبياء را تفسير كلمه بقية گرفته، و حال آنكه اين
جمله در روايتى ديگر تفسير جمله آل موسى و آل عمران واقع شده است،
مؤيد اين گفته ما، روايتى است كه در تفسير عياشى از امام صادق ع آمده: كه شخصى از
آن جناب پرسيد: جمله(بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسى وَ آلُ
هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَةُ) چه معنايى دارد؟ فرمود: منظور از آل
موسى و آل هارون، ذريه انبياء است.
و در كتاب
كافى از محمد بن يحيى از محمد بن احمد از محمد بن خالد و حسين بن سعيد از نضر بن
سويد از يحياى حلبى از هارون بن خارجه از ابى بصير از امام ابى جعفر ع روايت آمده
كه در ضمن حديثى فرمود: آن عده قليلى كه در داستان طالوت از آب نهر ننوشيدند، سيصد
و سيزده نفر بودند.[2] پس لشگر
طالوت دو طائفه شدند، يك عده آنهايى كه با مشت خود از آب نهر نوشيدند، و عده ديگر
آنهايى كه ننوشيدند، همين كه در برابر لشگر جالوت قرار گرفتند، آنهايى كه آب نهر
را نوشيده بودند گفتند:(لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجالُوتَ وَ
جُنُودِهِ) و آنهايى كه از آن ننوشيدند گفتند:(كَمْ مِنْ
فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ).
مؤلف: و اما
اينكه باقى ماندگان با طالوت سيصد و سيزده نفر، و به عدد مجاهدين در جنگ
بدر بودند، مطلبى است كه روايات بسيارى از طرق خاصه و عامه بر طبقش وارد
شده، و اما اينكه گويندگان (لا طاقَةَ لَنَا) ... آنهايى
بودهاند كه مشتى آب نوشيدند و گويندگان (كَمْ مِنْ
فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً) ... آنهايى
بودهاند كه اصلا آب ننوشيدند، ممكن است از
[1] تفسير قمى، ج 1، ص 82 و تفسير عياشى، ج 1، ص 132