نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 36
كند، مگر براى حج و يا عمره، و يا براى طلب مالى
كه مىترسد اگر به دنبالش نرود تلف بشود.[1]
مؤلف: و اين نكته استفاده لطيفى است كه امام از اطلاق آيه براى حكم كراهت سفر كرده
است چون مسافرت در رمضان جايز است اما با كراهت.
و در كافى از
على بن الحسين ع روايت آورده كه فرمود: اما روزه در سفر و در حال مرض، عامه در آن
اختلاف كردهاند، بعضى گفتهاند: مريض و مسافر مىتواند روزه بگيرد، و بعضى ديگر
گفتهاند نبايد بگيرد، طايفه سوم گفتهاند مختار است، اگر خواست بگيرد و اگر
نخواست نگيرد، ولى ما مىگوئيم بايد در اين دو حال حتما روزه را بشكند، و افطار
كند، (منظور اين است كه روزه نبايد بگيرد، پس اگر در سفر و يا حال مرض روزه بگيرد
روزهاش درست نيست بايد آن چند روز را دوباره قضا كند) براى اينكه خداى عز و جل
مىفرمايد،(فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ
فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ).[2] مؤلف: اين
روايت را عياشى نيز نقل كرده است.
و در تفسير
عياشى از امام باقر ع روايت آورده كه در تفسير جمله(فَمَنْ
شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ) فرموده: چقدر اين
بيان براى كسى كه تعقلش كند روشن است! براى اينكه در عبارتى كوتاه اين معنا را
رسانده، كه هر كس ماه رمضان را درك كرد بايد روزهاش را بگيرد، و هر كس در ماه
رمضان مسافرت كرد بايد روزهاش را بخورد.[3]
مؤلف: روايات وارده از ائمه اهل بيت ع در اينكه مريض و مسافر حتما بايد روزهاش را
بخورد بسيار زياد است، و اين مذهب ائمه اهل بيت ع است، (بخلاف علماى اهل سنت كه
روزه رمضان را براى مسافر و مريض اختيارى مىدانند)، و آيه شريفه بطورى كه خواننده
توجه فرمود بر مذهب ائمه اهل بيت ع دلالت دارد.[4]
و نيز در تفسير عياشى از ابى بصير روايت آمده كه گفت: من از امام ع از معناى جمله:(وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكِينٍ) پرسيدم
فرمود: منظور بيماران و سالخوردگانى است كه توانايى روزه گرفتن ندارند.[5]