نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 112
نتيجه شريعتى شده كه تا روز قيامت باقى خواهد
بود.
ابتدا، اين
عمل، احرام، و سپس وقوف در عرفات، و بعد از آن وقوف در مشعر الحرام است.
و يكى ديگر
از احكام آن قربانى كردن در منا، و سنگ انداختن به ستونهاى سنگى سهگانه است، و
آن گاه طواف در خانه خدا، و نماز طواف، و سعى بين صفا و مروه است البته واجبات
ديگرى نيز دارد، و اين عمل سه قسم است:
1- حج افراد
2- حج قران 3- حج تمتع كه در سال آخر عمر رسول خدا ص تشريع شد.
و اما عمل
عمره عملى ديگر است، و آن عبارت است از رفتن به زيارت خانه كعبه، از مسير يكى از
ميقاتها، و طواف و نماز آن، و سعى بين صفا و مروه، و تقصير، و اين حج و عمره دو
عبادتند كه جز با قصد قربت تمام نمىشوند، به دليل اينكه فرموده: ((وَ
أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ)، حج و عمره را براى
خدا تمام كنيد ...)(فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ
الْهَدْيِ، وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ) كلمه (احصار) به
معناى حبس و ممنوع شدن است، كه البته منظور ممنوع شدن از اتمام آن به خاطر كسالت و
بيمارى يا دشمن است، و نيز منظور از اين احصار ممنوعيت بعد از شروع و احرام بستن
است، و معناى استيسار در هر عملى آسان كردن آن است. بطورى كه آسانىها را در آن
جلب نموده مشكلات را از آن بيرون كند.
و كلمه (هدى)
پيشكش كردن چيزى از نعمتها به كسى و يا به محلى، به منظور تقرب جستن به آن كس و
يا آن محل است و اصل كلمه از هديه گرفته شده، كه به معناى تحفه است، و يا از هدى
است كه به معناى هدايتى است كه انسان را به سوى مقصود سوق مىدهد، و كلمه (هدى و
هديه) همان فرقى را با هم دارند كه كلمه (تمر و تمره) با هم دارد، كه اولى جنس
خرما است، و دومى يك خرما، و مراد از هدى در مساله حج آن حيوانى است كه انسان با
خود به طرف مكه مىبرد تا در حج خود آن را قربانى كند.
(فَمَنْ
كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ) ... حرف
فا در آغاز جمله براى تفريع است، يعنى جمله را نتيجه سخنان قبلى مىكند، و
تفريع اين حكم بر سخن قبلى كه از تراشيدن سر نهى مىكرد، دلالت دارد بر اينكه مراد
از مرض خصوص آن مرضى است كه با نتراشيدن سر برايش مضر است، و اگر سر را بتراشد آن
مرض به بهبودى مبدل مىگردد، و اگر در جمله: (از شما كسى كه مرضى دارد و يا سرش
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 2 صفحه : 112