نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 84
ابراهيم به
تمامى اوامر و نواهى خدا و حتى به ذبح پسرش وفا كرد، و به طور كامل اطاعت نمود[1].
[چند
روايت راجع به بهرهمند شدن از اعمال ديگران]
و
در كافى به سند خود از اسحاق بن عمار از امام ابو ابراهيم موسى بن جعفر (ع) روايت
كرده كه گفت: از آن جناب از شخصى پرسيدم كه حج و عمرهاش را يا بعضى از طوافهايش
را به نيت بعضى از افراد خاندانش انجام مىدهد، در حالى كه آن فرد از او غايب است
و در شهرى ديگر قرار دارد، مىگويد: اين را هم پرسيدم كه: در اين فرض آيا از ثواب
عمل خودش چيزى كم مىشود يا نه؟ فرمود:
اين
عمل هم به حساب خود او نوشته مىشود و هم به حساب آن فرد، علاوه بر اين ثوابى هم
به عنوان صله رحم به او مىدهند. پرسيدم: در صورتى كه آن فرد از دنيا رفته بود،
آيا اين ثواب به حساب او ملحق مىشود؟ فرمود: آرى حتى اگر مشمول غضب خدا باشد به
خاطر اين عملى كه تو به نيت وى انجام دادهاى مشمول مغفرت خدا مىگردد، و اگر در
مضيقه باشد به خاطر اين عمل گشايش مىيابد، پرسيدم: آيا آن فرد در آنجايى كه هست
متوجه مىشود كه اين ثوابى كه به نامه عمل او ملحق شد از ناحيه چه كسى است؟ فرمود:
آرى.
پرسيدم: اگر آن فرد ناصبى يعنى دشمن على (ع) باشد اين عمل سودى به حالش دارد يا
خير؟ فرمود: بلى، باعث تخفيف او مىشود[2].
مؤلف:
مورد روايت هديه دادن ثواب عمل است، نه عملى كه به نيابت از طرف ميت انجام مىشود.
و
در همان كتاب به سند خود از عبد اللَّه بن سنان از امام صادق (ع) روايت كرده كه
گفت: رسول خدا 6 فرمود: خداى عز و جل به آن فرشتهاى كه موكل بر هر مؤمن است
دستور مىدهد اگر آن مؤمن مريض شود آنچه در حال سلامتى انجام مىداد و فعلا به
خاطر بيمارى از آن عمل خير بازمانده برايش بنويس، براى اينكه اين منم كه او را در
پناه و وثاق خود قرار دادهام[3].
و
در خصال از امام صادق (ع) روايت آورده كه فرمود: انسان بعد از مردنش ديگر هيچ أجر
و ثوابى دنبالش نمىآيد، مگر از چند راه: يكى اينكه در زندگيش صدقهاى پايدار
تاسيس كرده باشد كه تا روز قيامت ثواب آن عايد وى مىشود. دوم صدقهاى كه به