نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 651
آن را رد
مىكند و به همين جهت يا بايد آنها را دور انداخت، و يا تاويل كرد.
[رواياتى
در باره املاء و استدراج گنهكاران، چشم زخم، و ...]
و
در كافى به سند خود از سفيان بن سمط روايت كرده كه گفت: امام صادق (ع) فرمود: خداى
تعالى وقتى خير بندهاى را بخواهد، هر گاه گناهى مرتكب شود، به دنبالش به يك
گرفتارى مبتلايش مىكند، و به اين وسيله استغفار را به يادش مىاندازد، و وقتى شر
بندهاى را بخواهد، هر گاه گناهى مرتكب شود دنبالش نعمتى به او مىدهد تا استغفار
را از يادش ببرد، و در نتيجه گنهكارى را ادامه بدهد، اين همان است كه خداى عز و جل
در بارهاش مىفرمايد: (سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ
لا يَعْلَمُونَ) و منظور اين است كه به وسيله نعمت خود و گناه او وى را
استدراج مىكند[1].
مؤلف:
در سابق يعنى در تفسير آيه(سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ
حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ)[2]،
هم پارهاى از روايات استدراج را آورديم.
و
در تفسير قمى در ذيل آيه شريفه(إِذْ نادى وَ هُوَ
مَكْظُومٌ) در روايت ابى الجارود از امام باقر (ع) روايت كرده كه مىفرمود:
مكظوم به معناى مغموم است[3].
و
نيز در همان كتاب در ذيل آيه(لَوْ لا أَنْ تَدارَكَهُ
نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ) فرمود: منظور از نعمت، رحمت است[4].
و
در معناى كلمه عراء فرموده جايى است كه سقف نداشته باشد[5].
و
در الدر المنثور است كه بخارى از ابن عباس روايت كرده كه گفت: رسول خدا 6 در
تفسير آيه(وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا)
فرمود: مساله چشم زخم حق است[6].
و
در همان كتاب است كه ابو نعيم در كتاب الحليه از جابر روايت كرده كه
گفت: رسول خدا 6 فرمود چشم زخم، مرد سالم را در قبر و شتر سالم را در ديگ قرار
مىدهد[7].
مؤلف:
در اين ميان رواياتى هست كه آيات سابق را با مساله ولايت تطبيق مىكند، كه البته
جنبه جرى و تطبيق مصداق بر كلى دارد، نه اينكه تفسير آن آيات باشد، و به همين جهت
از ايراد آن خوددارى كرديم.