نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 573
و در الدر
المنثور است كه: عبد الرزاق، فاريابى، سعيد بن منصور، عبد بن حميد، ابن جرير، ابن
منذر، حاكم (وى حديث را صحيح دانسته)، و بيهقى در كتاب المدخل ، از على
بن ابى طالب روايت آوردهاند كه در تفسير آيه(قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ
ناراً) فرمود: خود و زن
و بچه خود را تعليم خير دهيد، و آنان را ادب نماييد[1].
و
نيز در همان كتاب است كه ابن مردويه از زيد بن اسلم روايت كرده كه گفت:
رسول
خدا 6 آيه شريفه(قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ
ناراً) شش را تلاوت كرد، و سپس در پاسخ كسانى كه پرسيدند چگونه اهل خود را
از آتش حفظ كنيم؟ فرمود: بدانچه خدا دوست مىدارد امرشان كنيد، و از آنچه خدا
كراهت دارد نهى كنيد[2].
[چند
روايت پيرامون مراد از توبه نصوح و راجع به نور مؤمنين در روز قيامت]
و
در كافى به سند خود از ابى الصباح كنانى روايت كرده كه گفت: از امام صادق (ع)
پرسيدم آيه شريفه(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ
تَوْبَةً نَصُوحاً) به چه معنا است؟ فرمود: به اينكه بنده خدا از
گناهى توبه كند، و ديگر آن گناه را مرتكب نشود (اين توبه نصوح و خالص است). محمد
بن فضيل مىگويد: من از حضرت ابى الحسن (ع) از اين آيه پرسيدم. فرمود: اينكه از
گناه توبه كند و ديگر آن را تكرار نكند (تا آخر حديث)[3].
و
در الدر المنثور است كه ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه گفت: معاذ بن جبل بن
رسول خدا 6 عرضه داشت: يا رسول اللَّه توبه نصوح چيست؟
فرمود:
اينكه بنده خدا از گناهى كه كرده پشيمان شود و به درگاه خدا عذرخواهى كند، و ديگر
آن گناه را مرتكب نشود، همانطور كه شير بعد از دوشيدن ديگر به پستان برنمىگردد[4].
مؤلف:
روايات در اين معنا از طرق شيعه و سنى بسيار است.
و
در كافى به سند خود از صالح بن سهل همدانى روايت آورده كه گفت: امام صادق (ع) در
تفسير آيه(يَسْعى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ
بِأَيْمانِهِمْ) فرمود: اينان امامان مؤمنينند، كه در روز قيامت
نورشان جلو پاى مؤمنين و طرف راست آنها به حركت در مىآيد. در نسخهاى ديگر آمده
كه خود امامان جلو مؤمنين و طرف راست آنان به حركت در مىآيند، و با نور خود راه
مؤمنين را روشن مىكنند، تا آنان را به منزلهاى اهل بهشت برسانند[5].
و
در تفسير قمى آمده كه ابى الجارود از امام باقر (ع) نقل كرده كه در تفسير آيه بالا
فرموده: هر كس آن روز نور داشته باشد نجات مىيابد، و البته هر مؤمنى در آن روز
نور دارد[6].