نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 564
خزى گفتيم، در دو كلمه ذل و هان مىآيد، ذلت و
هوانى كه خود آدمى در نفس خود ايجاد مىكند، و فضيلتى پسنديده است، مصدرش
هون - به فتحه ها-، و ذل - به فتحه ذال- است، و ذلت و هوانى كه از
ناحيه غير به انسان مىرسد، و يكى از رذائل اخلاقى است، مصدرش هون - به
ضمه هاء- و ذل - به ضمه ذال- است[1].
بنا
بر اين، كلمه يوم در آيه شريفه ظرف است براى مطالب قبل. و معناى آيه
اين است كه به سوى خدا توبه كنيد كه اميد است خداى تعالى گناهان شما را بپوشاند و
داخل بهشتتان كند، در روزى كه خداوند شخصيت پيغمبر و مؤمنين را نمىشكند، يعنى
ايشان را از كرامت محروم نمىسازد، و وعدههاى جميلى كه به آنان داده بود خلف
نمىكند.
(النَّبِيَّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ)- در اين
آيه مطلب مقيد شده به مؤمنين كه با پيامبرند، و اعتبار معيت و با پيامبر بودن براى
اين است كه بفهماند صرف ايمان آوردن در دنيا كافى نيست، بايد لوازم ايمان را هم
داشته باشند، و آن اين است كه ملازم با پيامبر باشند، و او را به تمام معناى كلمه
اطاعت كنند، و مخالفت و بگو مگو با وى نداشته باشند.
احتمال
هم دارد كه جمله(الَّذِينَ آمَنُوا) مبتدا
باشد، و كلمه معه خبر آن، و جمله(نُورُهُمْ يَسْعى ...) خبر دومش، و جمله(يَقُولُونَ ...)، خبر سومش باشد، و معناى آيه چنين باشد: روزى كه
خدا پيامبر خود را خوار نمىكند، و روزى كه (الَّذِينَ آمَنُوا)- ايمان آورندگان با اويند، و از او جدا نمىشوند، و آن جناب
هم از ايشان جدا نمىشود. و اين احتمال، احتمال خوبى است، و لازمهاش اين است كه
از خاصيتهاى سهگانه عدم خزى، سعى نور، و درخواست اتمام آن، اولى مخصوص پيامبر، و
دومى و سومى مخصوص مؤمنين با او باشد، مؤيد اين احتمال آيه سوره حديد است كه مساله
به راه افتادن نور در پيش پاى طرف راست را خاص مؤمنين مىدانست، و مىفرمود:(يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ يَسْعى نُورُهُمْ بَيْنَ
أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ ...)[2].
احتمال هم دارد كه كلمه معه متعلق باشد به جمله امنوا و
جمله(نُورُهُمْ يَسْعى ...)، اولين خبر
و آن ديگرى دومين خبر براى الذين باشد، كه بنا بر اين، معنا چنين
مىشود: روزى كه خدا پيامبرش را خوار نمىكند، و كسانى كه به او ايمان آوردند، و
در نتيجه با او هستند، اولا نورشان در جلو و در دست راستشان در حركت است، و ثانيا
مىگويند پروردگارا نور ما را كامل كن.