نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 269
در عين حال
خودش باز مالك بود و هست، و لذا فرموده:(لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ)[1] و نيز فرموده:(وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ
الْأَرْضِ)[2] و باز فرموده:(وَ آتُوهُمْ مِنْ مالِ اللَّهِ
الَّذِي آتاكُمْ)[3].
و
اما به معناى دوم، براى اينكه از ظاهر آيات قيامت از قبيل آيه(كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ)[4] و
غير آن بر مىآيد كه همه انسانهاى روى زمين فانى مىشوند، و آنچه از آيه مورد بحث
زودتر به ذهن مىرسد اين است كه مراد از ميراث بودن آسمانها و زمين همين معناى دوم
باشد.
و
به هر حال در آيه شريفه توبيخ سختى از بخيلها شده، كه از مال خدا در راه خدا
انفاق نمىكنند، با اينكه وارث حقيقى اموال خداى تعالى است، و اموال نه براى آنان
باقى مىماند، و نه براى غير ايشان، و اگر نفرمود: و له ميراث السماوات و
الأرض ، با اينكه مىتوانست اينطور بفرمايد، چون قبلا نام اللَّه برده شده
بود، و اگر به جاى ضمير دوباره اسم ظاهر اللَّه را آورده فرمود:(وَ لِلَّهِ مِيراثُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) براى اين
بود كه در توبيخ آنان تشديد كرده باشد.
[عدم
تساوى انفاق در زمان جنگ با انفاق بعد از فتح]
(لا يَسْتَوِي مِنْكُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِكَ
أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا ...)
كلمه استواء كه مصدر فعل(لا يَسْتَوِي)
است به معناى همان تساوى معروف است، مىخواهد بفرمايد: بين اين دو طايفه تساوى
نيست، و اين دو طايفه عبارتند از:
1-
كسانى كه قبل از جنگ انفاق كردند، و در جنگ شركت هم جستند. 2- كسانى كه بعد از
پايان جنگ انفاق كردند و قتال نمودند، و اين طايفه دوم در آيه شريفه حذف شده، چون
جمله(أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ
بَعْدُ وَ قاتَلُوا) بر آن دلالت مىكرد.
و
مراد از فتح- به طورى كه گفتهاند-[5] فتح مكه و
يا فتح حديبيه است، و اينكه قتال را عطف بر انفاق كرده، خالى از اين اشاره و بلكه
دلالت نيست كه مراد از انفاق در راه خدا كه در اين آيات مردم را به انجام آن تشويق
كرده انفاق در جهاد است.
و
گويا آيه شريفه در اين مقام است كه اين معنا را بيان كند كه در انفاق در راه خدا
[1] براى خداست آنچه در آسمانها و زمين است. سوره لقمان، آيه 26.
[2] براى خداست ملك آسمانها و زمين. سوره نور، آيه 42.
[3] از مال خدا كه به شما داده به ايشان بدهيد. سوره نور، آيه
33.