نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 230
يك مخلوق
زنده از عوامل ويرانگر شكست نمىخوريم، و چنان نيست كه حياتى دائمى به شما افاضه
كنيم، ولى آن اسباب بر اراده ما غلبه كنند، و حياتى را كه ما خواستهايم هميشه
باشد، باطل سازند.
[حكمت
و غرض از تقدير مرگ: تبديل امثال، و انشاء مجدد اموات]
(عَلى أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَكُمْ وَ نُنْشِئَكُمْ فِي ما لا تَعْلَمُونَ)
كلمه على متعلق است به جمله قدرنا ، و جمله جار
على و مجرور ان نبدل در واقع حال است براى قدرنا ، و
معنايش اين است كه: ما مرگ را بين شما مقدر كرديم، در حالى كه آن مرگ بر اين اساس
تقدير شد كه جا براى امثال شما باز شود، و ديگران جاى شما را بگيرند، و شما را در
خلقتى ديگر كه نمىدانيد در آوريم.
و
كلمه امثال جمع مثل- به كسره ميم و سكون ثاء- است، و مثل هر چيزى
عبارت است از چيزى كه در نوعيت با آن يكى باشد، و سادهتر بگويم: فردى ديگر از نوع
آن باشد مانند زيد كه مثل عمرو است، يعنى فردى ديگر از نوع انسان است، و مراد از
جمله(أَنْ نُبَدِّلَ أَمْثالَكُمْ) اين است
كه: شما را با امثالى از بشر تبديل كنيم، و يا امثال شما را بجاى شما تبديل كنيم،
و به هر حال معناى آن اين است كه: جماعتى از بشر را با جماعتى ديگر، نسلى را با
نسلى ديگر عوض و تبديل كنيم، اخلاف بيايند و جاى اسلاف را بگيرند.
كلمه
ما در جمله(وَ نُنْشِئَكُمْ فِي ما لا تَعْلَمُونَ)
موصوله است، و مراد از آن خلقت است، و جمله عطف است بر جمله نبدل ، و
تقدير كلام چنين است: على ان نبدل امثالكم و على ان ننشئكم يعنى ما
مرگ را بر اين اساس مقدر كرديم كه نسلى ديگر مثل شما را جايگزين شما كنيم، و بر
اين اساس كه به شما خلقتى ديگر دهيم كه نمىدانيد چگونه است، و آن خلقت ديگر عبارت
است از هستى آخرتى كه از جنس هستى ناپايدار دنيا نيست.
و
حاصل معناى دو آيه اين است كه: مرگ در بين شما به تقديرى از ما مقدر شده، نه اينكه
ناشى از نقصى در قدرت ما باشد، به اين معنا كه ما نتوانيم وسيله ادامه حيات را
براى شما فراهم كنيم و نه اينكه اسباب ويرانگر و مرگ و ميرآور بر اراده ما غالب
شده، و ما را در حفظ حيات شما عاجز كرده باشد، بلكه خود ما شما را بر اين اساس
آفريديم كه پس از أجلى معين بميريد، چون خلقت ما بر اساس تبديل أمثال است يعنى
طبقهاى بميرند، و جا براى طبقهاى ديگر باز كنند، اسلاف را بميرانيم و اخلاف را
به جاى آنان بگذاريم، و نيز بر اين اساس است كه بعد از مردن شما خلقتى ديگر وراى
خلقت ناپايدار دنيوى به شما بدهيم، پس مرگ عبارت است از انتقال از خانهاى به
خانهاى ديگر، و از خلقتى به خلقتى بهتر، نه اينكه
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 19 صفحه : 230